دانستنی ها و مسائل جنسی

تاثیر خودارضایی بر مغز چیست؟

اثرات منفی خودارضایی بر روی مغز انسان

اگر بخواهیم تاثیر خودارضایی بر مغز انسان را فارغ از دیدگاه دینی ، از لحاظ علمی و پزشکی بیان کنیم ، باید ابتدا نگاهی به فیزیولوژی مغز بیندازیم. با این بخش از دانستنی های مسائل جنسی آی آر سوشیال همراه باشید تا در مورد یکی دیگر از عوارض خودارضایی توضیح دهیم.

مغز انسان از میلیاردها سلول به نام نورون تشکیل شده است که ساختار مغز را تشکیل می دهند. هنگامی که یک دستور و در واقع یک پیام الکتریکی در مغز انسان ایجاد می شود ، سلول های مغزی به نام نورون تکانه هایی را برای انتقال این پیام به یکدیگر ارسال می کنند. وقتی فعالیتی به طور مداوم توسط یک فرد انجام می شود و به یک عادت و اعتیاد تبدیل می شود ، پیام های رد و بدل شده توسط نورون های این مسیر در مغز به شدت تقویت می شوند . به عنوان مثال ، هنگامی که شخصی در حال رانندگی است ، پیام های مربوط به رانندگی به طور مداوم در مغز او توسط نورون ها رد و بدل می شود و این انتقال ها در نهایت منجر به ایجاد یک مسیر عصبی متحرک در مغز او می شود. به این ترتیب ، فرد دیگر هنگام رانندگی کار سختی نخواهد داشت و به آن به عنوان یک عادت نگاه می کند.

هرچه این عمل بیشتر انجام شود ، مسیرهای عصبی بزرگتر و وسیع تری در مغز برای این عمل شکل می گیرد و فرد در انجام آن عمل مهارت بیشتری پیدا می کند . در رابطه با عمل خودارضایی هم باید دانست وقتی فردی هر روز و یا روزی چند بار این عمل را تکرار می کند ، مسیر عصبی خودارضایی در مغز او بزرگتر و گسترده تر می شود ، به این معنی که فرد باید بیشتر و بیشتر خودارضایی کند چرا که از این کار به لذت و آرامش فراوانی دست می یابد.

تاثیرات خودارضایی بر مغز

با شکل گیری شبکه عصبی خودارضایی ، هرچه فرد بیشتر این کار را انجام دهد ، مغز او بیشتر به آن پاسخ می دهد. بنابراین وقتی مسیر عصبی مرتبط با خودارضایی بسیار وسیع می شود ، دستورات مغزی به هر ترتیبی از آن عبور می کنند ، صرف نظر از اینکه شخص در کجا قرار دارد و در نهایت تمایلات بر اراده فرد غلبه خواهد کرد . در این حالت ، اگر  پای ناراحتی یا درد و یا حتی استرس  در میان باشد ، مغز به جای روش های مختلف حل مسئله ، گزینه ی خودارضایی را به فرد پیشنهاد می کند ، در نتیجه اولین پاسخ فرد به هر مشکلی ، خودارضایی تواهد بود . مثلا وقتی فردی خسته است ، مغز به او دستور می دهد تا برای رفع خستگی خودارضایی کند و هنگامی که دچار استرس و اضطراب است ، مغز پیام های عصبی را از طریق راه خودارضایی ارسال می کند تا برآوردن نیاز جنسی را به جای راه حل انتخاب کند . به تدریج این مغز سرکش مسیرهای مختلف عصبی را تضعیف و کاهش می دهد و مسیر عصبی خودارضایی را در مغز افرادی که به شدت به خودارضایی معتاد هستند ، تقویت می کند. بنابراین ، مغز انسان روز به روز در حال کاهش کیفیت عملکردی است و دیگر نمی تواند به تصمیم درست و عقلانی برسد . نمونه ای از آن را می توان در دانش آموزانی یافت که در دوره ی امتحانات بلند مدت تود مانند کنکور ، هنگامی که تحت فشار درس قرار می گیرند ، حتما باید خودارضایی کنند تا ذهن آنها آماده پذیرش مطالب علمی باشد. در افرادی که کاملاً به خودارضایی معتاد هستند ، مسیر عصبی خودارضایی بسیار وسیع است و آنها به جای افزایش تمرکز از طریق روش های دیگر مانند گوش دادن به موسیقی ، پاکسازی ذهن و یا از طریق خودارضایی به آمادگی می رسند. این روش شاید فرد را بصورت مقطعی به آرامش برساند اما پس از مدتی ، خود فرد به این بن بست جنسی پی خواهد برد.

تاثیرات مهم خودارضایی بر مغز

اختلال حافظه

یکی از بزرگترین  اثرات خودارضایی بر مغز ، ضعف حافظه است.

تحقیقات بسیاری بر روی تفاوت اثر خودارضایی و رابطه جنسی سالم بر ذهن انسان در حال انجام است . یکی از تئوری های قوی در مورد این تفاوت آن است چرا خودارضایی به ضعف حافظه می انجامد در حالیکه یکی از تاثیرات رابطه جنسی و رابطه صحیح می تواند تقویت حافظه باشد. از نگاه دینی این امر نشان دهنده آن است که خداوند هیچ گونه نیازی را در انسان بدون توان پاسخ به آن قرار نداده است و اگر انسان به جای پیروی از تمایلات شیطانی و نفس اماره به خداوند توکل کرده و راه درست را برگزیند می تواند از راه درست به این نیاز پاسخ دهد.

یکی از علل تمایل افراد به خودارضایی ، ترشح هورمون دوپامین یا هورمون لذت در طول ارگاسم است . در واقع دوپامین هورمونی است که در طول شادی و لذت از مغز در سیستم انتقال خون آزاد می شود. از طرفی ماده ای که پیام ها را در مسیرهای عصبی منتقل می کند استیل کولین نامیده می شود که وجود آن برای انتقال فرمان های مغز و پاسخ به محرک لازم است . پس از آزاد شدن دوپامین ، انتقال استیل کولین یا به نوعی انتقال فرمان های مغز به اندام ها و برعکس ، رسیدن پاسخ اندام به مغز کاهش می یابد . همچنین یکی از اثرات دوپامین می تواتد کاهش تولید استیل کولین باشد . استیل کولین ماده ای است که همه پیامها از جمله رابطه جنسی ، گرسنگی ، هوشیاری ، راه رفتن ، صحبت کردن و غیره را حمل می کند. در صورت کاهش مقدار این ماده ، تمام حرکات و عملکردهای بدن مختل می شود.

بنابراین ، نتیجه می گیریم که کاهش حافظه ممکن است به دلیل کاهش استیل کولین و در نتیجه کاهش هوشیاری باشد. در واقع مانند کسی که در خواب و بیدار است و درک روشنی از آنچه در اطرافش اتفاق می افتد ندارد.

اختلال شخصیت

یکی از اثرات دیگر خودارضایی بر مغز  ، اختلال در شخصیت است . یعنی گاها فرد ، خودش ، تمایلاتش و احساساتش را درک نمی کند و خود را فردی ناکارآمد می داند که توانایی حل مشکلات را ندارد . همچنین خودارضایی عزت نفس فرد را به شدت کاهش می دهد.

احساس گناه و افسردگی

از سایر اثرات خودارضایی بر مغز می توان به احساس گناه و افسردگی اشاره کرد . درست است…شخص خودارضا ، عمل خود را زشت می داند ، اما به دلیل اعتیاد به این عمل نمی تواند آن را ترک کند. به همین دلیل است که او همیشه احساس گناه می کند. از سوی دیگر ، باید بدانید که هر کس دو نوع نیاز دارد که می تواند جنسی و احساسی باشد.

نیاز جنسی که می تواند از طریق خودارضایی برآورده شود ، اما نیاز عاطفی فرد به هیچ وجه برآورده نمی شود ، این موضوع زمینه افسردگی و انزوا را برای شخص فراهم می سازد . بنابراین ، با گذشت زمان ، فرد منزوی می شود و آثار خودارضایی یکی پس از دیگری  بر مغز اعمال می شود.

ذکر این نکته ضروری است که زنان بیش از مردان از آسیب های ناشی از خودارضایی رنج خواهند برد چرا که روح لطیفزنان به سادگی با نیازهای عاطفی پاسخ داده نشده آن ها ، کنار نخواهد آمد و به همین دلیل تماسل به روابط انحرافی دیگر در آنان افزایش می یابد.

عدم تمرکز

یکی از مواردی که می تواند از خودارضایی بر مغز فرد خودارضا باشد ، کاهش تمرکز است. کاهش تمرکز در فردی که خودارضایی می کند دلایل مختلفی خواهد داشت .

هر گاه که فردی با آگاهی به این عمل دست می زند ، به قباحت عمل خود کاملا واقف است ، اما برای کاهش عذاب وجدان ، دقت خود را کاهش می دهد تا حس بهتری از خود داشته باشد و مغز خود را با خودارضایی تطبیق دهد. این اتفاق ناخودآگاه رخ می دهد و پس از طولانی مدت ، تمرکز کاهش پیدا می کند و اثراتش می تواند گاها پایدار باشد.

از طرفی تمایل و فراهم بودن بستر برای این کار باعث می شود که فرد در هر مکان و زمان دائماً در مورد این عمل زشت فکر کند و به دنبال راهی برای انجام آن باشد. هنگامی که مغز تنها بر یک عمل تمرکز می کند ، باعث می شود که تمرکز از سایر ابعاد برداشته شده و فقط به خودارضایی بپردازد.

خشم مزمن

هنگامی که نیاز جنسی فرد بدون توجه به نیاز عاطفی او براورده شود و حتی تنفر از خود در فرد ایجاد شود ، باعث خشم مداوم و مزمن می شود. شخص دیگر نمی تواند هیچ مشکلی را تحمل کند و فقط به دنبال راهی برای فرار از سردرگمی است. پرخاشگری در این موارد بخشی از عادات معمول آنها خواهد شد. البته ، باید بدانید که این وضع نه تنها باعث آزار اطرافیان او خواهد شد بلکه خود فرد نیز از آسیب در امان نخواهد بود.

اختلال بینایی

یکی از ویتامین های به شدت سودمند برای عملکرد دستگاه بینایی ، ویتامین C یا اسکوربیک اسید است . این ویتامین محلول در آب ، به سرعت توسط مایعات خارج شده از بدن دفع می شود و کمبود آن در بدن می تواند به مشکلات فراوانی هم چون ایجاد زمینه ابتلا به ویروس ها ، زخم لثه و کاهش قوه بینایی بینجامد.

از آنجا که سهم زیادی از مایع منی دفعی در خودارضایی از آب تشکیل شده است ، می تواند مقدار زیادی از این ویتامین را از بدن دفع نماید که در صورت تامین نشدن ، به مشکلات بینایی منجر می شود.

مطالب با موضوع مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 13 =