درس و دانشگاه

هرآنچه باید در مورد انجام پایان نامه بدانید

در این مطلب شرح دادیم که پایان نامه چیست و چرا انجام پایان نامه اهمیت زیادی دارد. همچنین در رابطه با نگارش پروپوزال و بخش‌های مختلف آن توضیح دادیم.

انجام پایان نامه همیشه بزرگ‌ترین دغدغه دانشجویان کارشناسی‌ارشد است. دانشجویان ارشد در ابتدای راه اصلا از مسیر انجام پایان نامه اطلاعی ندارند و برای آموزش دیدن در این زمینه باید وقت و هزینه زیادی را صرف کنند. به‌صورت معمول اساتید دانشگاهی توضیحات مناسبی در رابطه با نگارش پروپوزال به دانشجویان نداده و یاد گرفتن این مسیر پر پیچ و خم را بر عهده خود دانشجو می‌گذارند. به همین علت پیدا کردن یک راه آسان برای نگارش پایان نامه اهمیت زیادی در اتمام تحصیلات تکمیلی دارد. در این مطلب قرار است که به همه نکاتی که باید برای نگارش پایان نامه بدانید بپردازیم. پس اگر شما هم دانشجوی تحصیلات تکمیلی هستید و دوست دارید که در مسیر انجام پایان نامه کمک بگیرید، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید!

مراحل انجام پایان نامه
مراحل انجام پایان نامه

دلیل انجام پایان نامه

شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شده باشد که اصلا دلیل انجام پایان نامه در مقاطع تحصیلات تکمیلی چیست. از نظر افرادی که چارت درسی تحصیلات تکمیلی را طراحی کرده‌اند، یک دانشجو ارشد یا دکتری باید بتواند در زمینه رشته تحصیلی خود دست به تحقیق و پژوهش بزند. اما بسیاری از افراد که مشغول به ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکتری هستند توانایی نگارش پایینی دارند و اصلا به حوزه تحقیق و پژوهش علاقه‌مند نیستند. به همین دلیل درصد زیادی از دانشجویان به‌دنبال راه‌حلی برای طی کردن ساده این مسیر هستند.

البته باید این نکته را ذکر کرد که در بسیاری از دانشگاه‌های غیرانتفاعی، مقطع ارشد به دو صورت آموزش محور و پژوهش‌محور ارائه می‌شود. مقطع ارشد آموزش محور در این موسسات به این معنی است که دانشجو به‌جای نگارش پایان نامه، تعداد دروس بیشتری را پاس می‌کند. البته باید فراموش نکنید که نگارش پایان‌نامه در دانشگاه‌های سراسری اجباری است و هیچ فردی نمی‌تواند بدون برگزاری جلسه دفاع از دانشگاه‌های سراسری فارغ‌التحصیل شود.

 مراحل انجام پایان نامه

پایان نامه پژوهشی است که باید توسط دانشجویان ارشد انجام شود. این پژوهش در بخش‌های مختلف مراحل متفاوتی دارد. در ادامه به مراحل و فصول پایان نامه اشاره می‌کنیم.

انتخاب موضوع پایان نامه

پیش از هرچیز برای شروع یک پایان نامه باید یک موضوع مناسب انتخاب کنید. بسیاری از اساتید معتقد هستند که انتخاب یک موضوع در واقع طی کردن نیمی از مسیر نگارش پایان نامه است. برای پیدا کردن موضوع جذاب برای انجام پایان نامه روش‌های متفاوتی وجود دارد. یکی از روش‌های متداول این است که لیستی از ژورنال‌های معتبر با رنکینگ بالا در رشته خودتان را پیدا کنید سپس از بین 3 شماره آخر این مجلات علمی مقالات جالب توجه را انتخاب کنید. در نهایت می‌توانید با الهام گرفتن از موضوعات مقالات در آن ژورنال‌ها، موضوع جالب توجهی را به‌دست آورید.

نوشتن پروپوزال

زمانی که موضوع پایان نامه شما مشخص شد، وقت آن رسیده است که به نوشتن پروپوزال برسید. پروپوزال روش نوشتن خاص خود را دارد. در واقع شما در نگارش پروپوزال باید اشاره کنید که قصد انجام چه پژوهشی را دارید و می‌خواهید از چه روش‌هایی برای دستیابی به نتایج استفاده کنید. پروپوزال خود به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در ابتدا باید قالب پروپوزال دانشگاه خود را دانلود کنید و مطابق با قسمت‌هایی که دانشگاه در نظر گرفته است اطلاعات اولیه را درون فرم پر کنید. سپس باید در قسمتی که فرم مشخص کرده است به شرح پایان نامه بپردازید.

در قسمت شرح پایان نامه اولین قسمت مربوط به تعریف موضوع یا بیان مسئله است. در این قسمت باید توضیح دهید که دلیل پرداختن به موضوع انتخاب شده چیست و چرا این موضوع را برای پژوهش انتخاب کرده‌اید. در واقع باید توضیح دهید که پژوهش در زمینه انتخابی چه ضرورتی داشته و چه دستاوردی را برای گسترش علم به‌همراه دارد. برای پر کردن این بخش به نگارش یک تا سه صفحه مطلب نیاز دارید. البته باید ذکر کنیم بهتر است که برای نوشتن مطالب خود از رفرنس‌های معتبر علمی استفاده کنید و از نوشتن حقایق بدون در دست داشتن منبع معتبر بپرهیزید.

قسمت بعدی نوشتن پروپوزال، پیشینه تحقیق است. برای نگارش یک پروپوزال و پایان نامه باید پیشینه مناسبی تهیه کنید. منظور از پیشینه این است که باید در مورد موضوع تحقیق‌تان جست و جو کنید و تمام تحقیق‌های انجام شده در آن زمینه به‌خصوص پژوهش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر را به‌صورت خلاصه شده و ترجیحا جدول وار به پروپوزال وارد کنید. دقت داشته باشید که تعداد پیشینه تحقیق بستگی به روش انتخابی شما برای انجام پایان نامه دارد. به‌عنوان مثال اگر برای انجام پایان نامه روش مرور سیستماتیک را انتخاب کرده باشید باید حداقل 50 عدد پیشینه را در پروپوزال خود جای دهید. برای نوشتن پیشینه بهتر است که منابع فارسی را پشت هم و منابع انگلیسی را هم پیش و یا پس از منابع فارسی بنویسید. همچنین نوشتن منابع بر اساس تاریخ هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

بخش بعدی پروپوزال فرضیه‌ها یا سوال‌های پژوهش است. در این قسمت باید مشخص کنید که فرضیه‌های اساسی شما چیست و حدس می‌زنید که چه نتایجی را از انجام پژوهش به‌دست می‌آورید. در نهایت آخرین قسمت از شرح پایان نامه در پروپوزال هم مربوط به قسمت روش تحقیق است. در این قسمت باید توضیح دهید که قصد دارید از چه روشی برای انجام مراحل این پژوهش استفاده کنید. روش‌های زیادی برای انجام قسمت‌های جمع آوری داده و سنجش آماری اطلاعات وجود دارند. شما می‌توانید با سرچ کردن و مطالعه روش‌های مختلف بهترین روش ممکن را برای پژوهش خود انتخاب کنید.

نوشتن پروپوزال
نوشتن پروپوزال

نتیجه‌گیری در زمینه انجام پایان نامه

انجام پایان نامه به خودی خود برای بسیاری از افراد سخت و طاقت‌فرساست. همه افراد مناسب انجام پژوهش نیستند و علاقه‌ای به کار کردن در زمینه تحقیقات علمی ندارند. به همین علت این افراد نیاز دارند که برای فارغ‌التحصیلی خود و انجام پایان نامه از کسی کمک بگیرند. ما مفتخریم که با داشتن یک تیم حرفه‌ای در تمام مراحل انجام پایان نامه با شما همراه باشیم. کارشناسان ماهر ما در هر رشته‌ای می‌توانند به شما در تمام کردن یک پایان نامه حرفه‌ای کمک کنند.  برای نگارش فصول مختلف به‌خصوص فصل سوم پایان نامه و پروپوزال می‌توانید با ما در ارتباط باشید. برای ارتباط با ما کافی است که تماس بگیرید و یا اینکه از طریق قسمت کامنت‌ها سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یازده =