عمومی

چرا درخت زردآلو یکباره خشک می­شود؟

یکی از مشکلات رایج درختان زردآلو در مناطق مختلف خشک شدن ناگهان درخت یا نهال زردآلو پالیز نهال است، این مشکل به حدی می­تواند خسارت بار باشد که ممکن است به از دست رفتن کامل یک درخت و یا کل درختان باغ منجر شود، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این خبر نامه به بررسی پاسخ این سال بپردازیم که چرا درخت زردآلو یکباره خشک می‌شود.

پیش از بررسی دلیل خشک شدن درخت زردآلو باید این موضوع مهم را مطرح کنیم که دلیل خشک شدن ممکن است در یک باغ با باغ دیگرمتفاوت باشد و از همه مهم­تر این که ممکن است درخت پیش از خشک شدن علائمی را بروز داده باشد و در واقع خشک شدن یکباره رخ نداده باشد، بنابراین شما باید به عنوان مسئول یک باغ درختان خود را به صورت مرتب تحت نظر داشته باشید تا از این خسارت بتوانید جلوگیری کنید.

گموز زردآلو شایع­ترین عامل خشک شدن درخت زردآلو

اولین دلیلی که در بسیاری از مناطق و استان­های کشور منجر به خشک شدن درخت یا نهال زردآلو می­شود بیماری رایج گموز زردآلو است، این بیماری که یک بیماری قارچی است با ایجاد پوسیدگی در ناحیه­ی طوقه و قسمت ابتدایی ریشه سبب قطع ارتباط آوندی شده و خشک شدن درختان را ایجاد می­کند.

در مورد این بیماری باید بدانید که خشک شدن یکباره رخ نداده بلکه درخت در ابتدا زرد و ضعیف می­شود و در صورتی که به این نشانه­ها توجه نکرده باشید ناگهان متوجه خشک شدن درخت زردآلو می­شوید.

در صورتی که پوسیدگی طوقه نیمی از طوقه و یا بیشتر از نصف آن را درگیر کرده باشد درخت قطعا خشک شده و درمان نمی­شود اما اگر پیش از آن به بیماری پی برده باشید بیماری قابل درما و پیشگیری است.

سوسک شاخک بلند رزاسه عامل خشک شدن ناگهانی سرشاخه­ های جوان

ممکن است شما نیز در باغ خود و یا باغات مجاور متوجه خشک شدن سرشاخه­های جوان درخت زردآلو و یا نهال زردآلو در سال اول پس از کاشت شده باشید، خشکیدگی از نوک شاخه جوان به صورت سبز خشکیدگی شروع شده و به سمت تنه امتداد پیدا می­کند.

این خشکشدن به صورت یکباره رخ می­دهد اما پبش رونده است، دلیل این امر خسارت لارو سوسک شاخک بلند رزاسه است که از مرکز شاخه جوان تغذیه می­کند، با شکاف دادن شاخه خشک شده می­توانید لارو زرد رنگ آفت را مشاهده کنید، کنترل این آفت تنها با حذف شاخه­های آلوده و سوزاندن آنها امکان پذیر است.

کرم سفید ریشه عامل خشک شدن درخت زردآلو در تابستان

آفت دیگری که می­تواند منجر به خشک شدن درخت زردآلو شود کرم سفید ریشه است، نهال زردآلو که سن کمتری دارد در صورت آلوده شدن به این آفت می­تواند به یکباره خشک شود اما درختان با سن بالا برای خشک شدن به صورت کامل به چند سال زمان نیاز دارند.

این آفت طی سه سال یک نسل خود را کامل می­کند و با تغذیه از ریشه­های درختان سبب خشک شدن شاخه­هایی می­شود که از آن بخش ریشه غذا و آب خود را تامین می­کردند، کنترل این آفت باید به صورت پیشگیری و درمان با سموم مناسب انجام شود، مقالات مرتبط با کنترل این آفت را می­توانید در سایت نهالستان پالیز نهال مطالعه بفرمایید.

ورتیسیلیوم زردآلو عامل خشک شدن نیمی از درخت به طور ناگهانی

یکی از بیماری­های قارچی که سبب خشک شدن نهال زردآلو می­شود ورتسیلیوم زردآلو است، این بیماری قارچی خاکزاد در خاک وجود داشته و از طریق ریشه درخت جذب می­شود، با جذب از طریق ریشه به آوندها رفته و در آنجا با تکثیر خود سبب انسداد آوندی می­شوند.

انسداد آوندی مانع از رسیدن آب و مواد غذایی به بخش­های هوایی شده و خشک شدن درخت را در پی خواهد داشت، خشک شدن با این عامل ممکن است یکباره به نظر برسد اما پیش از خشک شدن نشانه­هایی دارد که می­تواند شما را به درگیر بودن درخت راهنمایی کند.

درخت آلوده در نیمی از تاج علائم پژمردگی ناشی از کم آبی را نشان می­دهد، پس از آبیاری پژمردگی برطرف می­شود اما ناگهان روز بعد دو مرتبه علائم بر می­گردد، وقتی انسداد تشدید شود شما ناگهان متوجه خشک شدن نیمی از درخت خواهید شد، برای کنترل این بیماری باید با یک مشاور گیاهپزشک مشورت کنید.

کود دهی زردآلو، دلیل یا درمان خشک شدن ناگهانی درخت

بعضی از اصول باغبانی مانند کود دهی زردآلو است که می­تواند برای شما مانند چاقوی دو لبه عمل کند، کود دهی نهال زردآلو یا درخت مسن با کود نامناسب و بی کیفیت و استفاده بیش از اندازه از برخی از عناصر می­تواند منجر به خشک شدن یکباره درخت زردآلو شود.

به عنوان مثال استفاده از کود دامی نپوسیده در تابستان و یا استفاده از کود ازته در تابستان بیش از اندازه سبب ایجاد عطش شدید در درختان شده و خشک شدن درختان را در پی دارد، بنابراین داشتن برنامه غذایی درست می­تواند به افزایش سلامتی و باردهی درختان زردآلو منجر شود و در غیر اینصورت خطر خشک شدن درختان وجود دارد.

برای جلوگیری از خشک شدن درخت به واسطه­ی کود دهی نامناسب شما باید به نتیجه آزمایش خاک و برگ درختان توجه کرده و برنامه دقیق برای کود دهی داشته باشید، از کود نامرغوب و کود دامی نپوسیده در باغ خود به هیچ عنوان استفاده نکنید و در صورت امکان برای کود دهی از مشاوران ماهر در این زمینه کمک بگیرید.

آبیاری زردآلو، دلیل یا درمان خشک شدن ناگهانی درخت

یکی از اصول مهم باغبانی آبیاری زردآلو است، ابیاری نهال زردآلو پس از کاشت و حتی سال­های پس از کاشت و در سن بلوغ درخت باید با توجه به سن درخت، قصل و بافت خاک انجام شود.

آبیاری با حجم زیاد آب یا دور نامناسب می­تواند منجر به خشک شدن درخت زردآلو شود، این خطا در سنین پایین به عنوان مثال زمانی که نهال زردآلو به تازگی کاشته شده است خطر بیشتری به همراه دارد و همین خطا در آبیاری سبب خشک شدن بسیاری از نهال­های زردآلو پس از کاشت شده است.

بنابراین با توجه به اهمیت تنظیم دور و حجم آبیاری توصیه می­شود از راهنمایی­های یک مشاور ماهر بهره بگیرید.

سرما زدگی زردآلو در زمستان دلیل خشک شدن درخت در بهار

عامل دیگری که می­تواند منجر به خشک شدن درخت زردآلو شود خسارت و آسیب سرمازدگی زردآلو در زمستان است، در صورتی که در منطقه­ی شما به صورت غیر منتظره در زمستان سرما و یخ بندان شدید حاکم شود از آنجایی که رقم کاشته شده طاقت یخ بندان را ندارد دچار یخ زدگی از ناحیه ریشه و طوقه شده و خشک شدن درخت را در پی دارد.

در زمان احداث باغ زردآلو به این موضوع توجه داشته باشید که آیا رقم انتخاب شده تحمل سرمای غالب و یخ بندان در منطقه شما را دارد یا خیر؟ برای مناطق سردسیری باید حتما رقمی را انتخاب کنید که تحمل این سرما و یخ بندان را داشته باشد و برای مناطقی که زمستان یخ بندان وجود ندارد معمولا این حساسیت وجود ندارد، اما بروز یخ بندان غیر منتظره در این مناطق می­تواند دردسر ساز شود.

کلام آخر

دانستید که دلایل مختلفی جود دارد که می­تواد منجر به خشک شدن درخت و یا نهال زردآلو شود، برای اینکه به دلیل اصلی این قضیه پی ببرید بهترین راه استفاده از راهنمایی­های یک مشاور گیاهپزشک و یا مشاور ماهر در نهالستان است، مشاوران نهالستان پالیز نهال آماده ارائه مشاوره و راهنمایی به شما عزیزان به صورت رایگان هستند، با ایشان از طریق شماره تماس­های قید شده در ارتباط باشید.

تماس با پالیز نهال:

09144501003

09144501009

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − سه =