عمومی

چگونه گردو را خشک کنیم؟

سوال «چگونه گردو را خشک کنیم» مهم و ضروری است، گاهی کشاورزان بعد از چیدن گردو از درخت گردو، شرایط خشک کردن و نگهداری از میوه گردو را رعایت نکرده با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند؛ آنها تنها یک یا دو ماه پس انبار کردن متوجه کپک زدگی و سیاه شدگی میوه گردو می‌شوند.

روش‌هایی که یک کشاورز برای خشک کردن میوه گردو در تناژ ده‌ها تن استفاده می‌کند، با روش خانگی متفاوت هست؛ کشاورزان در حین برداشت محصول باید مراقب باشند تنها محصولات سالم را در یک مجموعه جمع آوری کرده و میوه‌های معیوب را از آنها جدا کنند.

مطمئن باشید وجود یک میوه بیمار و کرم زده باعث نابودی کل محصول و سرمایه کشاورز خواهد بود؛ بعد از سوا کردن میوه‌های سالم آنها را در منطقه‌ سایه روشن، پهن کرده پوسته‌های سبز رنگ آن را جدا کرده و اجازه دهید بر اثر ورزش باد و هوای آزاد خشک شود؛ توجه کنید برای سریع خشک شدن، گردوها را مستقیماً زیر نور خورشید قرار ندهید، چون باعث اکسیداتیو و کنش‌های شیمیایی در مغز گردو می‌شود.

وقتی عملیات چیدن، خشک کردن و انبار کردن میوه گردو تمام شد، باغدار باید از مزرعه خود مراقبت کرده درختان گردو را بررسی کند، هرگونه میوه‌ای که بر روی درخت باقی بماند باعث تجمع آفات و بیماری‌ها خواهد شد، هرس پاییزه را شروع کرده و به تیمار درخت گردو بپردازید.

چگونه گردوی تازه را خشک کنیم

اگر شما هم جزو کسانی هستید که با خرید نهال گردو در حیاط منزل یا خانه باغ میوه گردو را تولید می‌کنید؛ حتما با سوال «چگونه گردوی تازه را خشک کنیم؟» مواجه شده‌اید؛ چون نمی‌توانید میوه گردو را در سردخانه یا انبارهای مخصوص نگهداری کنید باید از روش خاصی برای خشک کردن میوه گردو استفاده کنید که حداقل یک سال بتوانید آن را نگهداری کنید:

  • میوه گردو را با آب جاری شستشو دهید تا هر گونه آلودگی و کثیفی را از روی آن پاک کنید.
  • پوسته سبز رنگ آن را جدا کنید.
  • می‌توانید میوه گردو را در ماشین‌های میوه خشک کن با دمای ۲۰ الی ۳۰ درجه سانتیگراد قرار دهید؛ تنها ۱۸ ساعت لازم دارد تا به طور کامل خشک شده و رطوبت خود را از دست دهد.
  • در صورت نداشتن دستگاه میوه خشک کن می‌توانید آنها را در اتاق تاریک و خشک بر روی زمین پخش کرده و چند پنکه را روشن کنید تا جریان هوا میوه گردو را خشک کند.
  • بعد از اتمام آنها را می‌توانید در بسته‌بندی وکیوم یا گونی‌های مخصوص بسته‌بندی کنید.

البته اگر شما در خرید نهال گردو توجه کرده و نهال مرغوب را خریداری کنید قدرت انبار مانی محصولات آن بیشتر خواهد بود.

چگونه مغز گردوی تازه را خشک کنیم

در منزل چگونه مغز گردوی تازه را خشک کنیم؟  اگر شما هم با خرید نهال گردو موفق به تولید چند کیلو میوه گردو در منزل شده‌اید، برای خشک کردن مغز گردو به چند مرحله توجه کنید تا سیاه نشود:

  • مغز گردو را در آب گرم به مدت چند دقیقه قرار دهید، تا پوست داخلی از مغز جدا شود.
  • مغز گردو را پهن کنید تا هوا بخورد و در یک اتاق خشک و تاریک قرار دهید، از سینی یا سبدهای خشک کن استفاده کنید.
  • زمان خشک کردن مغز گردو ۲ تا ۳ هفته در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد طول می‌کشد.

پس از اتمام عملیات خشک کردن ، مغز گردو را بسته بندی در محیط خشک و خنک نگهداری کنید.

مغز گردوی خیس را چگونه خشک کنیم

برخی از کشاورزان به دنبال پاسخ برای سوال « مغز گردوی خیس را چگونه خشک کنیم » هستند، چون آنها بعد از خرید نهال گردو و احداث باغ گردو، برای اینکه میزان سرمایه خود را افزایش دهند به دنبال فروش مغز گردو هستند؛ ارزش ریالی مغز گردو بیشتر از گردوی کامل است.

توجه داشته باشید باغداران باید از روش‌های خاص برای خشک کردن مغز گردو استفاده کرده و به تجهیزات آجیل پزی احتیاج دارند؛ برای فروش بیشتر می‌توانند مغز آجیل را به صورت ساده، نمکی و سرکه‌ای خشک کرده و در بسته‌بندی‌های مخصوص به فروش برسانند؛ البته کارشناسان نهالستان در سایت paliznahal.ir توصیه می‌کنند برای فروش بیشتر محصولات خود حتماً درخت گردو مرغوب خریداری کنند تا محصول مرغوب تولید کنند.

چگونه مغز گردو را سفید کنیم

چگونه مغز گردو را سفید کنیم، مغز گردوهای سیاه شده نشانگر بیماری و عفونت آن هستند، برای خشک کردن مغز گردو که سفید باشد نکات زیر را رعایت کنید:

  • نگهداری در محیط های خشک: قرار دادن مغز گردو در محیط های با رطوبت کم مانند انبار یا اتاق بدون رطوبت باعث خشک شدن سریع‌تر مغز گردو می‌شود.
  • تماس با حرارت: قرار دادن مغز گردو در نزدیکی منابع حرارتی شوفاژ و بخاری رطوبت را از مغز گردو جذب کرده و باعث خشک شدن آن می ‌شود.
  • وزش باد: پنکه‌ها گزینه مناسبی برای خشک کردن مغز گردو است

کارشناسان نهالستان به هنگام فروش نهال گردو به کشاورزان نهال‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که محصولات آنها در بازار فروش بیشتری داشته باشد.

شرایط نگهداری گردو در انبار

برای نگهداری گردو در انبار، باید با شرایط نگهداری گردو در انبار آشنا باشید؛ در ادامه برخی از موارد مهم برای نگهداری گردو را بررسی خواهیم کرد:

✓ دما: دمای مناسب برای نگهداری گردو بین 3-10 درجه سانتیگراد است،گردو در برابر دماهای بسیار گرم و سرد حساس است، برای جلوگیری از خراب شدن گردو، دمای انبار را تحت کنترل نگه دارید.

✓رطوبت: رطوبت نسبی حدود 60-70٪ مناسب برای نگهداری گردو است، رطوبت بالا می‌تواند باعث به هم ریختگی و خراب شدن گردو شود، در حالی که رطوبت پایین  منجر به خشک شدن و کاهش کیفیت آن شود.

✓ونتیلاسیون: اطمینان حاصل کنید که انبار دارای سیستم موثر ونتیلاسیون است تا هوا تازه در کنار حفظ دما و رطوبت مناسب در عمل باشد، این کار به جلوگیری از تشکیل قارچ و رشد میکروارگانیسم‌ها کمک می کند.

✓نور: گردو به نور طبیعی حساس است و ممکن است روغن‌های آن فاسد شوند، بهتر است گردو را در جایی مکان تاریک ذخیره کنید.

✓بسته بندی: گردو را در بسته بندی محکم نگهدارید تا از آلودگی، رطوبت و خراش خارجی محافظت شود؛ بسته بندی مناسب مانع ورود هوا و رطوبت به داخل بسته شود.

کلام آخر

برای تضمین فروش میوه خود باید مطمئن باشید که گردوهای تولید شده کیفیت بالایی داشته و قدرت انبارمانی آنها نیز بیشتر از یک سال است؛ شما با مراجعه به نهالستان‌های معتبر می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد خرید نهال گردو، قیمت نهال گردو و احداث باغ گردو به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 2 =