احکام

آیا شراب نجس است؟ (دلایل نجاست شراب و الکل)

شراب پاک است یا نجس؟

در این نوشته از آی آر سوشیال قصد داریم بدانیم که آیا شراب نجس است؟ و اینکه دلایل نجاست شراب و الکل چیست؟

آیا شراب نجس است؟

شراب و هر چیزی که زیادِ آن انسان را مست می‌کند، چنانچه به خودی خود مایع باشد، نجس و خوردن آن حرام است، اگرچه کم باشد یا مست‌کنندگی آن خفیف باشد؛ ولی اگر مثل بنگ و حشیش مایع نباشد، اگرچه چیزی در آن بریزند که مایع شود پاک است.

آیا شراب الکل صنعتی نجس است؟

الکل صنعتی که برای رنگ کردن درب، پنجره، میز، صندلی و مانند اینها به‌کار می‌برند، اگر انسان نداند از چیزی که به‌تنهایی مست‌کننده و مایع است درست کرده‌اند، پاک می‌باشد.

نجس بودن شراب انگور

اگر انگور و آب انگور به‌واسطه پختن یا غیر آن، جوش بیاید، بنابر اقوی و احوط نجس و خوردنش حرام است و باید از آن اجتناب نمود.

شراب خرما، مویز و کشمش پاک است یا نه؟

خرما، مویز، کشمش و آب آنها اگر خودبه‌خود یا با پختن جوش بیایند، پاک بودن و خوردن آن محل اشکال است.

ایا فرد شراب خوار نجس است؟

شراب حرام است و در برخی روایات از بزرگ ترین گناهان شمرده شده است. امام جعفر صادق علیه السلام می فرماید: شراب منشأ بلاها و منشأ گناهان است و هر که مشروب بنوشد در حقیقت عقل خود را از دست داده است و در آن زمان خدا را نمی شناسد و از هیچ گناهی به احدی احترام نمی گذارد، حقوق خویشاوندان را رعایت نمی کند، از زشتی های آشکار روی گردان نمی کند، روح ایمان و الوهیت را از بدنش بیرون نمی آورد و شر ناقص است. روح خبیثی در وجود او می ماند و خدا و فرشتگان و پیامبران و مؤمنان او را لعنت می کنند و چهل روز نمازش قبول نمی شود و روز قیامت روسیاه خواهد شد و زبانش از دهانش آویزان می شود و آب دهانش به سینه اش می ریزد و تشنگی اش را با صدای بلند فریاد می زند.

اقامه نماز توسط شراب خوار

البته باید گفت قبول نشدن نماز به معنای باطل بودن نماز نیست و مقصود از قبول نشدن، محرومیت از درجات بهشت ​​است و این شخص بعد از مستی باید نماز خود را به جا آورد. بعد از دو ساعت و بعد از پاک کردن بدن و لباس از نجاست مشروب، باید نماز بخواند.

چرا خداوند شراب را نجس اعلام کرد؟

یکی از دلایل حرام بودن شراب، نهی کردن آن در قرآن است. آیاتی وجود دارند که به ما می گویند چرا شراب نجس است. آیاتی که به این موضوع اشاره کرده اند:

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصابُ وَ الْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُون ؛ (مائده/90) اى کسانى که ایمان آورده اید! شراب و قمار و بت ها و ازلام [نوعى بخت آزمایى ]، پلید و از عمل شیطان است، از آنها دورى کنید تا رستگار شوید!.». مطابق این آیه، شراب، رجس است و رجس یعنی نجاست و کثافت و به معنی صفتی است که موجب تنفر و دوری طبع انسان از او می شود و هم چنین رجس یک عمل شیطانی است که منجر به تباهی و گمراهی انسان خواهد شد. پس رجس به معنای کثافت و نجاست است اعم از ظاهری و معنوی.

« إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَهَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاهِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُون (ماده/91)؛ شیطان مى خواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهى اکید،) خوددارى خواهید کرد؟».

«یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما؛(بقره/219) در باره شراب و قمار از تو سؤال مى کنند، بگو: «در آن ها گناه و زیان بزرگى است و منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بردارد (ولى) گناه آن ها از نفعشان بیشتر است.».

و همینطور روایات متعددی نیز در مورد اینکه شراب نجس است یا حرام داریم که از ذکر آن در این نوشته خودداری کرده ایم.

مطالب با موضوع مشابه

این صفحه دارای ‫2 دیدگاه است. شما نیز دیدگاهتان را منتشر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =