پزشکی و سلامت

عرق سرد، مهمترین علت ها و بهترین راه های درمان

عرق سرد چیست؟

عرق سرد یعنی شما عرق کرده اید اما احساس سرما دارید.

عرق کردن نرمال میتواند از طریق تبخیر، بدن را خنک کند و در جواب به گرما یا تحرک زیاد اتفاق می‌افتد. اما عرق سرد تقریبا متفاوت است. اصطلاح عرق سرد می‌تواند برای توضیح لرز، تعریق شبانه یا دیافورزیس (یعنی تعریق در واکنش به یک بیماری یا دارو روی می‌دهد) به کار برود.
به طور کلی، متخصصان بر این باورند که عرق سرد زمانی اتفاق می افتد که شما شروع به عرق کردن می‌کنید، اما احساس سرما دارید. همین باعث می‌شود عرق سرد تا حدودی با تعریق معمولی متفاوت باشد. در تعریق معمولی شما عرق می‌کنید اما احساس عادی یا گرما دارید.

شما معمولاً عرق می کنید چون بدن شما گرم است و باید سرد شود. به عنوان مثال ، هنگامی که هوا بسیار گرم است و شما در خارج از خانه و در فضای باز ورزش می کنید یا مضطرب شده اید یا ترسیده اید. اما بعضی اوقات بدن دچار چیزی به نام عرق سرد می شود.

در این مقاله به مهمترین علت های عرق سرد میپردازیم. پس با ما در آی آر سوشیال همراه باشید.

علائم عرق سرد چیست؟

علائم عرق سرد، مانند هر عارضه دیگر برای همه افراد یکسان نیست. علائم عرق سرد از فردی به فرد دیگر و بسته به علت آن ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی در صورت تعریق سرد، می توانید علائم زیر را انتظار داشته باشید: تعریق ، لرز ، دانه‌دانه شدن پوست ، سرما و پوسته پوسته شدن کف دست ها

مهمترین علائم عرق سرد

  1. حالت تهوع
  2. استفراغ
  3. ضعف
  4. سرماخوردگی یا سرگیجه
  5. ترس یا اضطراب
  6. تنگی نفس
  7. پوست رنگ پریده

عرق سرد چه زمانی رخ میدهد؟

عرق سرد در هر زمانی ممکن است رخ دهد. حتی موقعی که نیمه شب خواب هستید. عرق سرد زمانی اتفاق می افتد که بدون فشار فیزیکی یا قرار گرفتن در معرض گرمای شدید یا دمای بالا رخ دهد. دلایل تعریق سرد نسبتاً متفاوت است ، زیرا دلایل جسمی و روانی در آن نهفته است.

علت عرق سرد و بی حالی

عرق سرد، یکی از عوامل اولیه شوک

هنگامی که یک حادثه برای شما اتفاق می افتد و دچار شوک میشوید، فشار خون شما پایین می آید و بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. یکی از اولین علائم شوک ، عرق سرد است.

تب، یکی از علت های عرق سرد

اصلا جای تعجب نیست که تب معمولاً باعث تعریق سرد ، به ویژه هنگام خواب می شود.

فشار خون پایین باعث عرق سرد میشود

فشار خون طبیعی 120/80 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود. اما وقتی به زیر 90/60 می رسد ، فشار خون پایین است. دلایل زیادی برای کاهش قند خون وجود دارد مانند سوء تغذیه، از دست دادن خون و کمبود آب، و علائم آن رنگ پریدگی پوست ، سرگیجه و عرق سرد است.

استرس و اضطراب، از مهمترین علت های عرق سرد

یکی از مهمترین علت های عرق سرد، استرس و اضطراب است. علاوه بر دلایل جسمی عرق سرد، استرس و اضطراب گاهی اوقات می توانند به حدی شدید باشند که از راه های جسمی مانند تعریق سرد و استفراغ خود را نشان دهند.

واکنش آلرژیک

تعریق سرد می تواند در اثر واکنش شدید یا آنافیلاکسی ایجاد شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه مواد معدنی است که به “سنگ” های کوچکی تبدیل می شود که در دستگاه ادراری رسوب می کند. یکی از علائم سنگ کلیه عرق سرد است.

میگرن باعث عرق سرد میشود

میگرن که معمولاً از یک طرف سر شروع می شود. و به دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی و استرس می تواند باعث آن شود. علائم شامل حالت تهوع ، سرگیجه و عرق سرد است.

یائسگی

یکی از علت های عرق سرد یائسگی است. در پایان دوره باروری زنان ، یائسگی می تواند بدن زن را به روش های مختلف تغییر دهد. گر گرفتگی و تعریق سرد در این مدت معمولی و عادی است.

عرق سرد با وجود ویروس معده

یکی دیگر از علت های شایع عرق سرد، وجود ویروس معده است. بسیاری از مشکلات معده که باعث استفراغ یا اسهال می شوند ، می توانند علائم تب مانند تعریق سرد را داشته باشند.

حمله قلبی

یکی از جدی ترین دلایل تعریق سرد حمله قلبی است که در آن جریان خون به قلب به دلیل انسداد رگ های خونی کاهش می یابد. درد قفسه سینه ، درد بازو و تعریق بیش از حد یا عرق سرد از مهمترین علائم حمله قلبی است.

قند خون پایین، علت عرق سرد در افراد دیابتی

یکی از مهمترین علت های عرق سرد در افراد دیابتی، قند خون پایین است. قند خون پایین در بیماران دیابتی و همچنین کسانی که دچار سوء تغذیه هستند و به اندازه کافی غذا نمی خورند ، رخ می دهد. این افت قند خون علائمی از جمله سرگیجه ، لرزش ، تاری دید و عرق سرد را ایجاد می کند.

داروها

برخی از داروها می توانند عرق سرد ایجاد کنند. آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون می توانند در برخی افراد عرق سرد ایجاد کنند. برخی از داروهای بدون نسخه و مکمل های گیاهی نیز می توانند باعث تعریق سرد شوند.

درد داشتن

بیمارانی که به دلیل شکستگی ، قطع عضو یا حتی میگرن دچار درد شدید می شوند ممکن است عرق سرد داشته باشند.

عفونت

بسیاری از بیماری ها و عفونت ها مانند ذات الریه ، سل و عفونت های کلیه می توانند باعث تعریق سرد شوند.

نامناسب بودن دمای اتاق، علت عرق سرد در خواب

یکی از علت های عرق سرد در خواب، نامناسب بودن دمای اتاق خواب است. این می تواند بدن شما را در حالی که در خواب است خنک کند.

علت عرق سرد در شب

عرق سرد ممکن است در هر زمانی، حتی در شب اتفاق بی افتد. عرق سرد در شب می تواند ناشی از هر یک از شرایط فوق باشد.

علت عرق سرد در نوزادان

معمولا عرق سرد دست و پا در نوزاد به علت کمبود ویتامین است. یکی از این ویتامین ها، ویتامین D است. لازم است تا قطره مولتی ویتامین به نوزاد خود بدهید که دارای 400 هزار واحد ویتامین D است. گاهی اوقات ممکن است اتاق خواب نوزاد شما سرد باشد و دست و پای نوزاد عرق سرد کند به همین دلیل درجه حرارت اتاق خواب نوزاد همیشه باید مناسب باشد. اما بهتر است برای اطمینان بیشتر آزمایش ادرار هم بدهید. بعد از 6 ماهگی هم بهتر است آزمایش خون و آزمایش ادرار برای بررسی از نظر کم خونی و عفونت ادراری انجام شود.

نکاتی برای درمان عرق سرد

جوراب جذب کننده بپوشید

پوشیدن جوراب هایی که پشمی هستند و استفاده جوراب های ساخته شده برای ورزش، تمایل به جذب رطوبت بیشتری دارند و برای افرادی که دارای عرق سرد هستند، بسیار مفید است.

کاهش عرق سرد با انجام یوگا در فضای آزاد

تمرکز و انجام ورزش هایی مانند یوگا میتوانند به کاهش شدید استرس کمک کنند. و از همه مهمتر که میتوانند موجب کاهش عرق سرد شوند.

استراحت کنید

یکی از دلایل تعریق سرد ، استرس و اضطراب است. بهترین راه برای از بین بردن استرس قبل از خواب ، مطالعه کتاب ، گوش دادن به آهنگ آرام است.

برای درمان عرق خشک، پوست خود را تمیز و خشک نگه دارید

حمام معمولی و استفاده از صابون ضد باکتری می تواند در کاهش عرق سرد تاثیر زیادی داشته باشند. پس بنابراین، یکی از بهترین راه های درمان عرق سرد تمیز و خشک نگه داشتن پوست است.

هنگام خواب، پتو و لباس خواب پنبه ای بپوشید

پنبه بسیار قابل تنفس است، به همین دلیل بیشتر مردم تابستان ها پیراهن نخی می پوشند. دلیل آن این است که به هوا اجازه گردش می دهد و بدن می تواند نفس بکشد.

رژیم غذایی مناسب

بعضی از غذاها و نوشیدنی ها، مانند کدئین و کافئین، می توانند باعث تولید عرق سرد شوند. بنابراین کاهش مصرف این مواد در رژیم غذایی می تواند موجب کاهش شدید عرق سرد شود.

مطالب با موضوع مشابه

این صفحه دارای یک دیدگاه است. شما نیز دیدگاهتان را منتشر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 7 =