پزشکی و سلامت

انواع ایمپلنت دندان را بشناسید

ایمپلنت دندان اساسا جایگزین‌ ریشه دندان است که توسط استخوان ‌های فک، چه فک بالا یا پایین پشتیبانی شده و به پروتزهای دندانی یعنی تک دندان، بریج یا پروتزهای مصنوعی این امکان را می دهد تا در جای خود محکم نگه داشته شود.

ایمپلنت ها به عنوان لنگر استخوان برای تثبیت دندان ها و پروتزها در دهان شما عمل می کنند. آنها اغلب در استخوان ‌های فک یا استخوان‌ های گونه، زمانی که تحلیل استخوان فک شدید است، قرار می ‌گیرند.

به طور معمول، ایمپلنت ‌های مدرن از طریق فرآیندی به نام اسئواینتگراسیون با استخوان ارتباط برقرار می ‌کنند. فرآیندی که طی آن سلول های استخوانی روی سطح ایمپلنت رشد کرده و تماس مستقیمی با آن ایجاد می نمایند.

اگر شما نیز به ترمیم دندان مبتنی بر ایمپلنت دندان فکر می‌کنید اما با انواع مختلف ایمپلنت ‌های دندان آشنایی ندارید، در این پست، ما در مورد سه نوع اصلی آنها، اینکه چه کاربردی دارند و زمان استفاده صحبت خواهیم کرد.

سه نوع اصلی ایمپلنت دندان کدامند؟

همانطور که در بالا نیز گفتیم، سه نوع اصلی ایمپلنت دندان وجود دارد که هر یک کاربرد منحصر به فردی دارند. زمان مراجعه به دندانپزشک، قطعا متخصص در مورد کاربرد آنها و قیمت ایمپلنت دندان با شما صحبت کرد تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

– ایمپلنت های دندان اندوستال

وقتی به طور کلی در مورد ایمپلنت دندان صحبت می کنیم، در واقع در مورد ایمپلنت اندوستال صحبت می کنیم. ایمپلنت اندوستال رایج ‌ترین نوع بوده و این اصطلاح به معنای لنگر انداختن به استخوان یا غضروف است.

اگر تا به حال مطالبی در مورد ایمپلنت های دندانی خوانده باشید، می دانید که زمانی که به یک روش ایمپلنت اشاره می شود، آنها ایمپلنت های اندوستال را توصیف می کنند، یک پایه یا پیچ فلزی که مستقیما در استخوان فک در محل دندان از دست رفته گیر می کند.

این نوع کاشت دندان برای اکثر بیماران مناسب است، اما به شرطی که برای بقا و رشد ایمپلنت باید استخوان سالم کافی داشته باشند.

در نهایت، این بدان معناست که برخی از بیماران باید قبل از کاشت دندان، تحت عمل پیوند استخوان قرار گیرند تا توده استخوانی کافی را به دست آورند.

– ایمپلنت های ساب پریوستئال

ایمپلنت های ساب پریوستئال از ایمپلنت اندوستال کمتر رایج هستند. آنها زیر لثه اما در بالای یا روی استخوان فک قرار می گیرند. برای اینکه ایمپلنت ساب پریوستئال کار کند، یک قاب فلزی با احتیاط زیر لثه قرار داده می شود.

در این نوع ایمپلنت، لثه در اطراف چارچوب رشد می کند تا آن را در جای خود نگه دارد. سپس دندان یا دندان های ترمیم شده روی پست هایی که از لثه بیرون زده اند محکم می شوند.

مزیت اصلی ایمپلنت های ساب پریوستئال در دندانپزشکی این است که از آنجایی که ایمپلنت به استخوان فک متصل نمی شود، اهمیت کمتری دارد که آیا بیمار تراکم استخوان کافی داشته باشد، بنابراین نیازی به پیوند استخوان نیست.

عیب اصلی نیز این است که چون ساختار در عمق استخوان حمایت نمی شود، استحکام و در نتیجه قابلیت بایت را فراهم نمی کند. با این وجود، ایمپلنت دندان ساب پریوستئال راه حل بهتری برای پروتزهای طولانی مدت معمولی ارائه می دهد.

– ایمپلنت زیگوماتیک

گاهی اوقات، زمانی که بیماران از دست دادن استخوان شدید را تجربه کرده ‌اند، ممکن است شانس کمی برای یافتن استخوان کافی برای حمایت از سبک متعارف ایمپلنت دندان وجود داشته باشد. بنابراین در اینجا پای ایمپلنت زیگوماتیک به میان می آید.

ایمپلنت‌ های زیگوماتیک به این دلیل به چنین نامی خوانده می‌ شوند چون از طریق زیگوما یا استخوان گونه محکم می‌شوند تا در استخوان فک. در واقع، از آنجایی که استخوان گونه آتروفی نمی شود، همیشه مقدار زیادی استخوان وجود دارد.

قرار دادن این نوع ایمپلنت یعنی زیگوماتیک مستلزم مهارت منحصر به فردی است که در حال حاضر بسیاری از دندانپزشکان آن را انجام نمی دهند و برای این کار باید به یک دندانپزشک با تجربه در این زمینه مراجعه نمایید.

برای مثال، ایمپلنت های زیگوماتیک به طور قابل توجهی طولانی تر از ایمپلنت های معمولی هستند و ممکن است نیاز به حرکت از طریق حفره سینوس داشته باشند. به این ترتیب، موقعیت ‌یابی باید دقیق باشد تا از مشکلاتی مانند سینوزیت، نفوذ به اوربیت یا مشکلات دیگر جلوگیری شود.

سخن پایانی

قطعا از مطالب بالا متوجه شده اید که کاشت دندان به تخصص و تجربه بالایی نیاز دارد و در واقع این تخصص و مهارت برای موفقیت بالای کاشت دندان بسیار حائز اهمیت می باشد.

از آنجایی که امروزه دندانپزشکان بسیاری نیز وجود دارند، پیدا کردن یک متخصص ایمپلنت برای کمک به بازگرداندن لبخند شما چندان آسان نیست.

شما می توانید برای اطمینان از موفقیت بالای درمان ایمپلنت دندان به مرکز تخصصی ایمپلنت دکتر محمدی در غرب تهران مراجعه نمایید، یک کلینیک ایده آل که می تواند بهترین و زیباترین لبخند را برای شما به ارمغان آورد.

به یاد داشته باشید که لازم نیست از دست دادن طولانی مدت دندان را تحمل کنید. در عوض، می توانید به کلینیک دکتر شهاب محمدی مراجعه نمایید و در مورد بهترین راه حل صحبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + شانزده =