علم و دانش

معرفی کاربرد های وسیع ژاکت حرارتی صنعتی

ژاکت حرارتی به عنوان یک عایق و محافظ، در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از صنایع حساس لازم است که از تجهیزات در برابر سرما محافظت شود. اما نمی توان که از تجهیزات گرمایشی برای این کار استفاده کرد. زیرا وجود تجهیزات گرمایشی در محیط های صنعتی خطرناک است. در این صورت لازم است؛ برای عایق کردن تجهیزات صنعتی از سایر روش های امن استفاده کرد. استفاده از ژاکت های حرارتی در این موارد؛ می تواند یک گزینه مناسب باشد. در صنایعی همچون نفت، پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه بهترین راه حل برای عایق کاری تجهیزات و جلوگیری از سرما زدگی آنها، استفاده از ژاکت های حرارتی به عنوان عایق می باشد.

ویژگی های ژاکت های عایق حرارتی:

وجود ویژگی های منحصر به فرد در ژاکت های حرارتی عایق سبب شده است؛ که آنها به یک ژاکت صنعتی کاربردی و مناسب تبدیل شوند. تولید و طراحی این ژاکت های عایق، منحصر به کاربرد های صنعتی است. شناخت ویژگی های این عایق حرارتی باعث می شود؛ که بتوان کاربرد های متنوع آن را در صنعت شناخت و به طور موثر از آنها استفاده کرد.

تنوع ژاکت حرارتی در صنعت بسیار زیاد است.
تنوع ژاکت حرارتی در صنعت بسیار زیاد است.
  • مهم ترین ویژگی که می توان برای ژاکت حرارتی عایق بیان کرد؛ آن است که این عایق به عنوان یک گرم کننده امن برای تجهیزات و دستگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع الیاف کربن موجود در این ژاکت های صنعتی، سبب گرم ماندن دستگاه و همچنین حفظ انرژی می شود. طراحی این ژاکت ها به گونه ای است؛ که لایه درونی آنها از الیاف های مخصوصی ساخته شده است. الیاف های درونی سبب جلوگیری از اتلاف انرژی و گرما می شوند. لایه خارجی معمولا از پارچه هایی نسوز و مقاوم ساخته می شوند. این پارچه ها در برابر رطوبت و گرما یک عایق بسیار مناسب هستند و از تجهیزات در برابر هرگونه عوامل خارجی محافظت می کنند.
  • ویژگی بارز دیگر این عایق های ژاکتی آن است؛ که در صنایع نفتی و پتروشیمی بسیار کاربردی هستند. نصب این ژاکت های حرارتی بر روی تجهیزات و دستگاه ها باعث می شود؛ حرکت روان مایعات در تجهیزات افزایش پیدا کند. در واقع حرارت حاصل از این عایق ها، سبب به وجود آمدن این پدیده می شود.
  • ترموستات موجود در این عایق حرارتی سبب می شود؛ که ورود و خروج گرما کنترل شود و از اتلاف انرژی نیز جلوگیری شود.

مزایای استفاده از ژاکت های حرارتی عایق:

ژاکت حرارتی یک ابزار مناسب برای عایق کاری لوازم و تجهیزات صنعتی و غیره می باشد. مزیت های بارز این ابزار، سبب شده است بتوان در زمینه های گسترده از آن استفاده کرد. بی شک وجود این مزایا در این ژاکت ها باعث می شود؛ که گزینه مناسبی برای استفاده های صنعتی باشند. در ادامه به معرفی مزایای مهم این ابزار صنعتی خواهیم پرداخت:

ژاکت های حرارتی عایق، امنیت را در سیستم های صنعتی افزایش می دهند.
ژاکت های حرارتی عایق، امنیت را در سیستم های صنعتی افزایش می دهند.
  • طراحی ژاکت های حرارتی و عایق به گونه است؛ که باید نصب آنها با دقت کامل انجام شود. در واقع از ابزار آلات و تجهیزات مناسب برای نصب آنها استفاده می شود. در برخی از انواع ژاکت های حرارتی لازم است؛ تا دوخت عایق انجام شود. این دوخت سبب اتصال ژاکت به دستگاه می شود. به همین دلیل دیگر خبری از نشتی انرژی و یا نفوذ سرما و یا گرما به دستگاه نخواهد بود.
  • پوشش های خارجی این ژاکت ها، آنها را برای استفاده در هر محیط صنعتی مناسب کرده اند. زیرا در پوشش خارجی آنها از پارچه های نسوز، مقاوم و مستحکم استفاده می شود. با وجود این نوع از پوشش ها دیگر حرارت، ماده شیمیایی، اشعه آفتاب، رطوبت و … به دستگاه آسیب وارد نخواهد کرد.
  • ژاکت های حرارتی با طراحی استانداردی که دارند؛ سبب می شوند که گرما و حرارت به طور یکسان در تجهیزات پخش شوند. در این صورت در تمامی بخش های دستگاه که ژاکت های حرارتی قرار گرفته اند، حرارت به طور یکنواخت پخش خواهد شد. همچنین می توان سیستم حرارت دهی به تجهیزات را کنترل کرد و مقدار آن را متناسب با نیاز، افزایش و یا کاهش داد.
  • با وجود این ژاکت های حرارتی عایق، یخ زدن و نفوذ رطوبت به تجهیزات صنعتی بسیار کاهش پیدا می کند. چرا که این عایق، در صورت وجود رطوبت و هوای سرد، از نفوذ آنها و یخ زدگی دستگاه جلوگیری می کند.
  • مزیت ویژه دیگری که عایق حرارتی ژاکتی دارد آن است؛ که دمای خارج از محدوده استاندارد تولید شده دستگاه را به خود جذب کرده و میزان حرارت دستگاه را تا رسیدن به حد نرمال آن کنترل می کند.
  • مزیت هایی دیگری مانند ضد آب بودن، ضد خوردگی، طول عمر بالا و … برای عایق حرارتی وجود دارد.

کاربرد های عایق های حرارتی ژاکتی:

  • مورد استفاده در تجهیزات پالایشگاهی و نفتی
  • مورد استفاده در ژنراتور های برق
  • مورد استفاده در توربین ها
  • مورد استفاده در انواع پمپ ها و مخازن
  • مورد استفاده در سیستم ها و تجهیزات کارخانه ای و الکتریکی
  • مورد استفاده در سیستم های گازی
  • و …
کاربرد های عایق حرارتی ژاکتی در صنایع نفتی و پالایشگاهی قابل توجه است.
کاربرد های عایق حرارتی ژاکتی در صنایع نفتی و پالایشگاهی قابل توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + نه =