پزشکی و سلامت

اصول نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی در بازه های زمانی مختلف در سال ۲۰۲۳

در اینکه اتوکلاوهای دندانپزشکی نیز مانند توربین دندانپزشکی جزء ابزارهای ضروری برای مطب های دندانپزشکی محسوب می شوند، شکی نیست. این دستگاه ها می توانند برای استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. انتخاب بهترین اتوکلاو دندانپزشکی می تواند باعث افزایش طول عمر این دستگاه ها و جلوگیری از خرابی آن ها شود. اما اگر قصد دارید که طول عمر اتوکلاو دندانپزشکی را افزایش دهید، باید با اصول نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی آشنایی داشته باشید. در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد این اصول صحبت کنیم.

آشنایی با اصول نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی

همانطور که انتخاب و خرید بهترین اتوکلاو دندانپزشکی می تواند تاثیر زیادی روی افزایش طول عمر آن داشته باشد، در نظر گرفتن اصول نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی نیز می تواند باعث افزایش طول عمر این دستگاه و کاهش احتمال خرابی شود.

به طور کلی، نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی به دو بحث جدا تبدیل می شوند. افرادی که قصد نگهداری از اتوکلاوهای دندانپزشکی را دارند، باید به صورت دوره ای این کار را انجام دهند. ولی برای تمیز کردن اتوکلاو دندانپزشکی، اقدامات متفاوتی قابل انجام است. پس اجازه دهید برای منظم کردن این مقاله، اصول نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی را از هم جدا کنیم.

اصول نگهداری از اتوکلاوهای دندانپزشکی

برای اینکه بتوانید تا چندین سال از یک دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی استفاده کنید، می بایست به صورت دوره ای از اتوکلاوها مراقبت کنید. اقداماتی که برای نگهداری از اتوکلاوهای دندانپزشکی در دوره های مختلف انجام می دهید، با هم متفاوت است. پس اگر می خواهید از بروز مشکلات مختلف جلوگیری کنید، باید مطابق با دوره هایی که در ادامه ذکر می کنیم از اتوکلاوهای دندانپزشکی مراقبت کنید.

  1. نگهداری روزانه از اتوکلاو دندانپزشکی

شاید نیاز داشته باشید که از اتوکلاوهای دندانپزشکی به صورت هفتگی و ماهانه مراقبت کنید؛ اما نگهداری روزانه از اتوکلاوهای دندانپزشکی می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. برای اینکه از بروز مشکلات مختلف در اتوکلاوهای دندانپزشکی جلوگیری کنید، هر روز واشر یا همان لاستیک دور درب اتوکلاو را تمیز کنید. در این صورت خیالتان از بابت عدم نشت بخار در دستگاه های اتوکلاو راحت تر خواهد شد.

محفظه خارجی دستگاه های اتوکلاو دندانپزشکی را نیز با کمک مواد ضد عفونی کننده تمیز کنید تا هیچ آلودگی روی آن باقی نمانده باشد. حتما هر روز وضعیت آب داخل دستگاه اتوکلاو را بررسی کنید. چون ممکن است خون یا زباله های جامد در محفظه آب باقی مانده باشند و این موضوع باعث انسداد لوله ها و شیرآلات شود.

  1. نگهداری هفتگی از اتوکلاو دندانپزشکی

به غیر از اینکه به صورت روزانه باید عملکرد دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دهید، لازم است که اصول نگهداری هفتگی از این دستگاه ها را نیز در نظر بگیرید. تمیز کردن محفظه داخلی و سینی داخل اتوکلاو دندانپزشکی، از جمله اقداماتی است که باید به صورت هفتگی انجام دهید. هیچ گاه برای تمیز کردن محفظه داخلی از مواد شوینده قوی یا برس های فلزی استفاده نکنید. این کار باعث کاهش طول عمر دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی می شود.

حتما پروب سطح آب را به طور کامل تمیز کنید. در این صورت خیالتان از بابت تجمع رسوبات راحت تر خواهد شد. سعی کنید که هر هفته لولاها و پیچ های سفت کننده را روغن کاری کنید. حتما دما و فشار ایجاد شده در دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی را در طول یک چرخه بررسی کنید.

در صورت نیاز می توانید کاغذ پرینتر دستگاه را نیز بررسی کنید تا اگر نیاز به تعویض آن داشتید، این کار را انجام دهید. سنجش عملکرد استریلیزاسیون دستگاه با کمک نشانگرهای کلاس 6 نیز می تواند به شما کمک کند تا عملکرد دستگاه را به خوبی بررسی کنید.

  1. نگهداری ماهانه از دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی

اصول نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی به صورت ماهانه بسیار حائز اهمیت است. بهتر است که هر ماه یک بار عملکرد شیر تخلیه فشار را در طول یک چرخه بررسی کنید. حتما اجزای مربوط به ایمنی اتوکلاوهای دندانپزشکی را بررسی نمایید. در صورتی که درب به درستی باز یا بسته نمی شود، حتما آن را تعمیر کنید.

  1. نگهداری سالانه از اتوکلاو دندانپزشکی

آخرین بازه زمانی برای نگهداری و مراقبت از اتوکلاو دندانپزشکی، هر سال یک بار است. دستگاه های اتوکلاو دندانپزشکی می توانند توسط افراد باتجربه و ماهر هر سال یک بار چک شوند تا در صورت وجود هر گونه مشکل احتمالی در دستگاه های اتوکلاو دندانپزشکی، تمامی مشکلات با یک سرویس حل شوند.

اصول تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی

حال که با اصول نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی آشنا شدید، نوبت به توضیح در مورد تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی می رسد. به طور کلی، توصیه اکید می شود که هرگز از مواد شوینده قوی مانند سفید کننده ها برای تمیز کردن اتوکلاو دندانپزشکی به ویژه محفظه داخلی، نکنید. با این کار نه تنها طول عمر اتوکلاو دندانپزشکی را کاهش می دهید، بلکه می توانید هزینه زیادی را برای تعمیر این دستگاه ها به خودتان تحمیل کنید.

استفاده از برس های سفت مانند برس های فلزی برای تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی توصیه نمی شود. چون با این کار سطح محفظه داخلی اتوکلاوهای دندانپزشکی دچار خرابی می شوند. می توانید برای تمیز کردن محفظه داخلی دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی، از آب مقطر و یک اسفنج نرم استفاده کنید. تمامی بخش های اتوکلاو از جمله چنبر را می توان با در نظر گرفتن این اصول تمیز کرد.

فیلترهای داخل دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی نیز می توانند کثیف و آلوده شوند. بنابراین، حتما باید به صورت دوره ای آن ها را تمیز کنید. برای این کار هم می توانید از اسفنج های نرم به همراه آب مقطر استفاده کنید و اجازه دهید تا فیلتر خشک شود. سپس، آن را در جای مناسب قرار دهید. برای اینکه از تمیز شدن فیلترها اطمینان حاصل کنید، اجازه دهید تا یک بار دستگاه بدون تجهیزات دندانپزشکی روشن شود تا مراحل تمیز شدن این دستگاه انجام گیرد.

اصول تمیز کردن محفظه آب اتوکلاوهای دندانپزشکی

حتما به صورت دوره ای محفظه آب داخل دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی را تمیز کنید. برای این کار مخازن دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی را از دستگاه خارج کنید. هر چقدر آب در محفظه وجود دارد را خالی کنید. سپس، محفظه داخل دستگاه را به خوبی آبکشی نمایید. برای تمیز کردن محفظه آب داخل دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی نیز می توانید از اسفنج استفاده کنید.

محفظه های آب دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی به راحتی و با مقداری آب مقطر تمیز خواهند شد. پس نیازی به استفاده از مواد شوینده قوی، سفید کننده و … نیست. شما می توانید برای حفظ سلامت دستگاه اتوکلاو دندانپزشکی و پیشگیری از خرابی این دستگاه، آن را به صورت دوره ای تمیز کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد اصول نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی صحبت کردیم. طبق توضیحات داده شده، می توان متوجه شد که در نظر گرفتن اصول نگهداری و تمیز کردن اتوکلاوهای دندانپزشکی می تواند تاثیر زیادی روی طول عمر این دستگاه ها داشته باشید. پس سعی کنید که طبق توضیحات داده شده به صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه اقدام به چک کردن دستگاه های اتوکلاو دندانپزشکی کنید.

همچنین، در صورت خرابی این دستگاه ها حتما در سریع تر زمان ممکن به دنبال تعمیر آن ها باشید. چون خرابی طولانی مدت بخشی از دستگاه، می تواند به تمامی بخش های دستگاه آسیب زیادی وارد کند. بنابراین، هرگز بدون از خرابی این دستگاه ها چشم پوشی نکنید و سریعا این دستگاه ها را تعمیر نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =