پزشکی و سلامت

اپلیکیشن آزمایشگاه

سلامتی مهم‌ترین دارایی هر انسانی است. اغلب ما هنگام مواجهه با بیماری‌ها، اهمیت سلامتی را درک کرده‌ایم. برای پیشگیری از بیماری و یا حتی پیشگیری از رشد یک بیماری می‌توان اقدامات متعددی انجام داد؛ اما مهم‌ترین قدم، تشخیص آن است. اغلب بیماری‌ها نشانه‌هایی در بدن دارند که می‌توان متوجه آن شد و سپس برای اطمینان از سلامت خود یا بیمار بودن، می‌توان به آزمایشگاه مراجعه کرد.

در‌مقابل بیماری‌هایی که علائم دارند، بیماری‌هایی هستند که هیچ‌گونه علائم خاصی ندارد؛ ازاین‌رو مهم است که به‌صورت مستمر یک چکاپ کلی انجام دهید تا از سلامت خود مطمئن شوید. خدمات آزمایشگاه بسیار وسیع است و شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که هر یک از آن‌ها به فعالیت خاصی می‌پردازند.

در آزمایشگاه پاتولوژی نمونه‌هایی مانند نمونه خون، ادرار و مدفوع، خلط و … گرفته می‌شود؛ سپس بررسی‌های لازم روی این نمونه‌ها انجام‌شده و نتیجه نهایی به بیمار اعلام می‌شود تا در صورت نیاز به پزشک متخصص مراجعه کند.

بخش‌های آزمایشگاه تشخیص طبی

دسته‌بندی خدمات آزمایشگاه، با توجه به بخش‌های آن انجام می‌شود؛ به این معنی که در هر بخش فعالیت‌های مختلفی انجام و خدمات خاصی ارائه می‌شود.

اپلیکیشن آزمایشگاه
اپلیکیشن آزمایشگاه
  • بخش هماتولوژی

هنگامی‌که خون عملکرد درستی ندارد، فرد دچار بیماری‌هایی مانند کم‌خونی، لخته شدن خون، انعقاد پذیری خون، کم‌خونی داسی شکل و حتی سرطان خون می‌شود؛ بنابراین بررسی خون و عملکرد و اختلالات آن بسیار مهم است. هماتولوژی به علم مطالعه خون و اختلالات مربوط به خون گفته می‌شود. خدمات آزمایشگاه که در بخش هماتولوژی ارائه می‌شوند عبارت‌اند از: شمارش سلول‌های خونی که به آزمایش CBC شناخته می‌شود، کنترل تعداد پلاکت، آزمایش‌های مربوط به آنزیم خون برای تشخیص مشکلات قلب و عروق و بیوپسی مغر و استخوان.

  • بخش پاتولوژی

معنی کلمه پاتولوژی، آسیب‌شناسی است. خدمات آزمایشگاه در این بخش، مربوط به مطالعه بافت‌ها و شناسایی اختلالات آن و تغییرات ساختار بافت‌هاست. در بخش پاتولوژی به دلایل ایجاد بیماری و عوارض مربوط به آن پرداخته می‌شود. این آزمایش معمولاً به دلیل تعیین احتمال ابتلا به یک بیماری، پیشگیری از بیماری‌ها، کنترل روند یک بیماری و یا درمان بیماری انجام می‌شود.

  • خدمات آزمایشگاه در بخش ژنتیک

آزمایش ژنتیک با نمونه‌های خون، ادرار، مغز استخوان، مو، بافت بدن، بزاق و … انجام می‌شود. این آزمایش دلایل برخی از اختلالات ژنتیکی را مشخص می‌کند که باعث بیماری شما شده‌اند. آزمایش ژنتیک معمولاً به دلایل مختلفی انجام می‌شود که رایج‌ترین دلایل آن به شرح زیر است:

  • در برخی مواقع آشکار می‌کند که شما به یک بیماری خاص مبتلا هستید یا خیر؛ البته بیماری‌هایی که مربوط به اختلالات ژنتیکی است.
  • یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از بخش ژنتیک در خدمات آزمایشگاه، پیش‌بینی برخی بیماری‌ها و پیشگیری از بروز آن است؛ به‌طور‌مثال، اگر سابقه یک بیماری وراثتی در خانواده خود دارید، میزان مستعد بودن شما برای ابتلا به آن بیماری بررسی می‌شود.
  • برخی از آزمایش‌های ژنتیک قبل از بارداری انجام می‌شوند؛ طی این آزمایشات بررسی می‌شود که آیا امکان انتقال بیماری مادر به فرزند وجود دارد یا خیر.
  • نوعی از آزمایش ژنتیک هم وجود دارد که هنگام بارداری گرفته می‌شود و سلامت جنین را بررسی می‌کند.
  • پس از تولد نوزاد، آزمایش‌هایی انجام می‌شود تا به بررسی سلامت نوزاد بپردازد.
اپلیکیشن آزمایشگاه
اپلیکیشن آزمایشگاه
  • بخش هورمون شناسی

هر یک از هورمون‌ها در عملکرد بخش‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارند و در بخش هورمون شناسی از خدمات آزمایشگاه، به بررسی اختلالات و عملکرد هورمون‌ها پرداخته می‌شود. جنبه‌هایی مانند رشد بدن، خلق‌وخوی شخص، فعالیت جنسی و مشکلات باروری، دمای بدن و سوخت‌وساز مواد غذایی در بخش هورمون شناسی بررسی می‌شوند؛ البته عملکرد هورمون‌ها بسیار فراتر از این موارد است.

  • ایمونولوژی

همان‌طور که می‌دانید، سیستم ایمنی بدن ما، هنگام مقابله با عفونت‌ها شروع به تولید آنتی‌بادی می‌کند. در بیماری ایمونولوژی آنتی‌بادی‌ها به بافت بدن فرد حمله می‌کنند و آن را از بین می‌برند. در این بخش از خدمات آزمایشگاه، بررسی موارد مربوط به بیماری‌های خود ایمنی و آلرژی‌ها، آسم و حتی سرطان انجام می‌شود.

  • میکروبیولوژی در خدمات آزمایشگاه

میکروبیولوژی یا میکروب‌شناسی به بررسی مستقیم خون و بررسی ادرار و مدفوع می‌پردازد؛ همچنین بررسی زخم‌ها و آزمایش‌های مربوط به انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی نیز در این بخش از خدمات آزمایشگاه انجام می‌شود.

اهمیت انجام چکاپ

استفاده از خدمات آزمایشگاه‌ها به‌منظور چکاپ بدن، برای هر فردی ضروری است. بیماری‌های زیادی وجود دارند که بسیار دیر نمایان می‌شود و بیمار زمانی به بیماری خود پی می‌برد که به‌اصطلاح کار از کار گذشته است. اگر از زمان درمان بیماری بگذرد و شما هیچ‌گونه اقدامی انجام ندهید، بیماری پیشرفت زیادی می‌کند و شانس درمان آن بسیار کاهش می‌یابد. چکاپ منظم به شما کمک می‌کند که به‌سرعت بیماری‌ها را شناسایی کنید و به بهترین روش اقدام به درمانان نمایید. انجام چکاپ برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج بسیار مؤثر است و کمک می‌کند تا حدود زیادی سلامتی خود را حفظ کنید.

به‌طورکلی آزمایش‌هایی وجود دارند که بهتر است به‌طور مستمر اقدام به بررسی آن‌ها نمایید؛ برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: فشارخون، دیابت، قند خون و بیماری‌های جنسی. انجام برخی از آزمایش‌ها و استفاده از خدمات آزمایشگاه به جنسیت یک فرد مربوط می‌شود؛ به‌طورمثال، تست پروستات از مهم‌ترین آزمایش‌ها برای مردان و در مقال، تست پاپ اسمیر و ماموگرافی برای خانم‌ها بسیار مهم است.

اپلیکیشن آزمایشگاه
اپلیکیشن آزمایشگاه

کلام آخر

آزمایشگاه عماد از بدو تاسیس در خیابان مطهری تهران به مدت بیش از ۱۰ سال، خود را ملزم به رعایت اصول در حد امکان می داند که منجر به ارائه بهترین خدمات ممکن به مشتریان می شود. تلاش ما ارائه بترین خدمات با استفاده از بهترین روش های موجود در کشور، ارائه امکانات و محیطی مناسب برای بیماران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =