دین و معرفت

ایده های جشن تکلیف در منزل

برای دختران در پایان ۹سالگی و پسران در پایان ۱۵سالگی بدلیل رسیدن به بلوغ برای آنها مراسمی با عنوان جشن تکلیف برگزار میشود. در این جشن، که میتواند در مدرسه یا منزل متکلف انجام شود، ضمن دادن هدایای معنوی به نوجوانان، نکاتی نیز درباره تکلیف و واجبات و محرمات برای آنان نیز بیان میگردد.

جشن تکلیف در مدارس ایران

در دین مبین اسلام، اهمیت خاصی به فردی که به مرحله بالاتری از معنویت میرسد داده میشود به طوری که در کشورهای اسلامی برخی مدارس و خانواده ها برای تشویق فرزاندان برای رسیدن به تکلیف، مراسم خاصی را برگزار میکنند که شامل سخنرانیها، جوایز، تجلیل از دانش آموزان و گرفتن فیلم و عکس یادگاری میباشد.

شکرانه تکلیف

پس از مراسم «جشن تکلیف»، به نوجوانی که به سن تکلیف می‌رسد، پیشنهاد می‌شود که به شکرانه و سپاسگزاری از این نعمت‌ها، چند کار انجام دهد:

۱. سجده شکر به خاطر سلامتی و نعمت تکلیفش.

۲. کمک به نیازمندان و اهدای صدقه.

۳. سلام دادن به فرشتگانی که همراه انسان‌ها هستند و اعمال خوب و بد را نوشته و گزارش می‌دهند.

۴. پناه جویی از شرّ شیطان و خداخواهی برای حفظ از توطئه‌های او.

۵. التماس کمک از خداوند و دعا برای موفقیت در انجام وظایف و تعهدات جدیدش.

در ادامه میخواهیم برای جشن تکلیف دختران، در منزل ایده های جذابی را با شما اشتراک بگذاریم.

جشن تکلیف دختران در منزل

شما با برگزاری جشن تکلیف برای دختر زیباتون میتوانید خاطرات خوبی را از دوران به تکلیف رسیدنش به یادگار بگذارید، شما حتی میتوانید با برگزاری یک مراسم ساده با پذیرایی، تزئین محیط و ارائه هدایا این جشن را برای فرزندتان بسیار خاطره انگیز نمایید.

همچنین برای برگزاری جشن تکلیف ، میتوانید مهمانان و دوستان فرزندتان را دعوت کنید که به این روز خاص شما شادی بیشتری ببخشند.

ازجمله کارهای پیشنهادی که برای جشن تکلیف لازم است انجام دهید به صورت تیتروار این مواردمیباشد:

  • تم ابر وفرشته
  • کمک بادکنک آرایی
  • استفاده ازریسه
  • گیف وتگ جشن تکلیف
  • ست عبادت
  • رحل وقرآن و سبیح
  • هدایای اختصاصی
  • عکاسی وفیلمبرداری

تهیه کیک و خوراکیهای تزئینی

والدین عموما با توجه به تعداد مهمانان، کیک یا کوکی هایی را تهیه و یا خودشان میپزند و این کیک جز جدایی ناپذیر از مراسم جشن تکلیف میباشد، البته شما میتوانید بنا به سلیقه خود دیزاین کیک را قرآنی نمایید، مانند سجاده نماز، فرشته های فانتزی وغیره.

یکی از طرح‌های پرطرفدار در کیک‌ها و کوکی‌های جشن تکلیف ، طرحی با عروسک‌های محجبه است. این عروسک‌های دخترانه با حجاب، حس خوشایندی به دختران می‌دهند. همچنین، می‌توانید ایده دیگری داشته باشید و عکس دخترتان با حجاب و چادر نماز را روی کیک سفارش دهید.

ماکت فرشته و طراح های فانتزی

سعی کنید که اتاق فرزندتان را با رنگهای دخترانه مانند صورتی، گلبهی و رنگهای محبوب دختران تزئین نمایید، همچنین میتوانید از تور و روبان و بادکنک نیز در فضای خود استفاده کنید، اما سعی کنید حتما از ماکتهای فرشته هم استفاده نمایید، معمولا این ماکت ها حتی به صورت اجاره نیز توسط برخی شرکتها ارائه میشود، به عنوان مثال شما میتوانید انواع ماکتها و اقلامی که برای برگزاری جشن تکلیف دختران دلبندتان نیاز دارید را از فروشگاه جشن تکلیف دخترانه شادی های مذهبی تهیه کنید، این شرکت از قدیمیترین و معتبرترین شرکتهای خدمات برگزاری جشنهای مذهبی در ایران میباشد.

تبریک و تشویق و ارائه هدایا

در این مراسم، می‌توانید به فرزندانتان جوایز و هدایایی دهید که میتواند شامل لوح‌های تقدیر، کتاب‌های دینی، وسایل الکترونیکی کوچک، لوازم تحریر یا هر چیزی باشد که برای دانش‌آموزان جذاب و مفید است.

نتیجه گیری

این مراسم یه روز خاص برای فرزندان شما خواهد بود، لذا سعی کنید هرچند ساده ولی به جزئیات توجه نمایید و با برنامه ریزی و آماده کردن اتاق فرزند عزیزتان، این روز را به عنوان یکی از بهترین دوران خاطرات خانواده خود تبدیل نمایید.

برگرفته از: ارمان شرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هشت =