عمومی

معرفی لوله فولادی و کاربرد های آن در صنایع گوناگون

معرفی لوله های فولادی:

لوله فولادی یکی از انواع لوله های فلزی و صنعتی می باشد؛ که ویژگی های مختلفی دارد. از این لوله در صنایع مختلف و حساسی استفاده می شود. به طور کلی هدف استفاده از این لوله ها، نگهداری و یا انتقال مواد و مایعات مختلف می باشد. اما لازم است بدانید که کاربرد این لوله ها تنها به نگهداری و یا انتقال مواد محدود نمی شود. بلکه این لوله ها کاربرد های گسترده ای دارند. مهم ترین مزیتی که باعث می شود این لوله ها برای کاربرد های مختلف صنعتی انتخاب شوند؛ جنس بدنه آنها می باشد. این لوله صنعتی فولادی از فولاد های کربن مقاوم ساخته شده اند. بر همین اساس مقاومت و طول عمر بالایی دارند.

ویژگی های بارز لوله صنعتی فولادی:

شناخت ویژگی های لوله صنعتی فولادی سبب می شود؛ که راحت تر آن را برای کاربرد های مختلف انتخاب کرد. همچنین شناخت ویژگی های این لوله صنعتی مقاوم و پر کاربرد شما را حیرت زده خواهد کرد.

  • اولین ویژگی بارز لوله های فولادی، مقاومت و استحکام بالای آنها می باشد. این لوله های فولادی در برابر انواع فشار، ضربه و آسیب مقاوم هستند. به همین دلیل یک گزینه مناسب برای محیط های صنعتی می باشند.
  • ویژگی حائز اهمیت دیگر لوله های فولادی، مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی و سایش می باشد. چرا که جنس بدنه داخلی و خارجی آنها از فولاد های مقاوم و ضد زنگ می باشد. بنابراین می توان هرگونه موادی را درون آنها انتقال داد. در این صورت لوله دچار خوردگی و آسیب دیدگی نخواهد شد.
لوله فولادی در برابر حرارت بسیار مقاوم است.
لوله فولادی در برابر حرارت بسیار مقاوم است.
  • این لوله ها ضد انفجار و اشتعال هستند؛ در نتیجه در برابر هرگونه حرارتی مقاوم بوده و حتی از مواد درون خود محافظت می کنند.
  • لوله های فولادی دارای تنوع بسیار گسترده ای در اندازه، سایز، قطر و طول هستند. در نتیجه می توان برای کاربرد های گوناگون صنعتی از آنها استفاده کرد.
  • این لوله ها از نظر اقتصادی بسیار به صرفه هستند؛ چرا که طول عمر بالایی دارند.

کاربرد های وسیع لوله های فولادی:

مزایا و ویژگی های گسترده لوله فولادی سبب شده است؛ که این لوله در صنعت کاربرد های بسیاری داشته باشد. در واقع در هر صنعتی می توانید رد پایی از لوله های فولادی بیابید.

  • لوله های فولادی در ساخت تجهیزات پزشکی و بیمارستانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
  • این لوله ها در صنعت پل سازی و راه و شهر سازی بسیار پر کاربرد هستند. ویژگی مقاوم و سخت بودن این لوله ها سبب شده است؛ که از آنها در این موارد بسیار استفاده شود. زیرا این لوله ها در برابر هر گونه فشار و عامل تخریب کننده ای، مقاوم و پایدار هستند.
  • در صنایع کشاورزی و غذایی لوله های فولادی همیشه نقش مهمی را ایفا می کنند.
  • لوله های فولادی برای ساختمان سازی، خصوصا ساختمان های بزرگ و وسیع بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.
  • همچنین لوله های صنعتی فولادی در ابعاد کوچکتر، در صنعت خودرو سازی نقش مهمی را ایفا می کنند.
  • در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، از لوله های فولادی برای انتقال گاز و سایر مواد شیمیایی استفاده می شود. همچنین در این صنایع به علت مقاومت لوله های فولادی در برابر خوردگی، از این لوله ها برای نگهداری مواد شیمیایی استفاده می شود.
لوله صنعتی فولادی کاربرد های وسیعی دارد.
لوله صنعتی فولادی کاربرد های وسیعی دارد.

 

انواع لوله صنعتی فولادی:

لوله فولادی علاوه بر کاربرد های گسترده، دارای تنوع بسیار زیادی نیز می باشد. این تنوع در لوله های فولادی شامل اندازه، مدل، کاربرد و جنس آن لوله ها می باشد.

  • لوله های کربنی: استحکام لوله های کربنی فولادی تقریبا نسبت به سایر انواع لوله های فولادی کمتر است. چرا که در ساخت این لوله ها نسبت کربن به آهن بیشتر است. بنابراین از این لوله ها در صنایع خیلی حساس استفاده نمی شود. اما ویژگی بارز لوله های کربنی، مقاومت بسیار خوب آنها در برابر حرارت می باشد. در نتیجه این لوله ها یک گزینه بسیار خوب برای صنایع شیمیایی و حرارتی هستند.
  • لوله های گالوانیزه: این لوله ها از انواع دیگر لوله های فولادی می باشند. در لوله های فولادی گالوانیزه، از یک لایه گالوانیزه بر روی لوله استفاده شده است. این کار باعث شده است تا مقاومت و استحکام لوله های فولادی بسیار افزایش پیدا کند. به همین دلیل از این لوله ها در صنایع جاده سازی و پل سازی بسیار استفاده می شود.
  • لوله استیل: این نوع از لوله های فولادی در صنایع غذایی و شیمیایی بسیار کاربرد دارند. چرا که این لوله ها در برابر خوردگی مقاوم می باشند. در نتیجه برای انتقال مواد غذایی در کارخانجات و صنایع غذایی بسیار مناسب هستند.
  • لوله های یکپارچه (مانیسمان): این لوله های فولادی به دلیل استحکام و یکپارچگی در صنایع حساسی همچون صنایع شیمیایی و حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از لوله های فولادی نسبت به سایر لوله ها در صنایع مختلف، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
لوله صنعتی فولادی دارای تنوع مختلفی است.
لوله صنعتی فولادی دارای تنوع مختلفی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =