بهداشت فردیبیماری ها و راه های درمان آن هاپیشگیری از ابتلا به بیماری ها

عفونت واژن و نحوه پیشگیری از آن

تقریبا 75 درصد از زنان در طول زندگیشان یک الی دو بار به عفونت واژن مبتلا می شوند. زنانی که در سن باروری هستند بیشتر به این مشکل دچار خواهند شد. ابتلا به عفونت واژن دلایل مختلفی دارد مانند: حاملگی، دوش واژن، مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک، استفاده مکرر از قرص های ضدبارداری، سیستم ایمنی پایین و بیماری دیابت.

در ادامه قصد داریم درباره عفونت واژن، راه های درمان و پیشگیری آن صحبت کنیم پس تا پایان مطالب ما را همراهی کنید.

عفونت واژن و نحوه پیشگیری از آن
عفونت واژن و نحوه پیشگیری از آن

عفونت واژن چند نوع است؟

عفونت های واژنی به 3 گروه تقسیم می شوند:

عفونت قارچی واژن

تریکوموناس

عفونت باکتریایی واژن

هر سه مورد این عفونت ها دارای علائم ترشحات واژنی، خارشو سوزش اند ولی میان روش های درمانی هرکدام تفاوت های بسیاری وجود دارد. باید پیش از هرکاری علائم عفونتی خود را بخوبی بررسی کنید و به پزشک مراجعه کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن روش درمانی مناسب را انتخاب و اجرا کنید.

در ادامه هر عفونت و علائم همراه آن را بطور کامل بیان می کنیم.

*عفونت قارچی واژن

نام علمی این عفونت کاندیدیازولوواژینال است که در میان خانم ها بسیار متدوال است. بطور میانگین از 4 زن دست کم 3 زن این به این عفونت مبتلا می شوند. این قارچ در دستگاه گوارش، دهان و واژن وجود دارد که اگر از حد طبیعی بیشتر شود به بافت های واژن حمله می کند. قارچ کاندیدا با سایر میکروارگانیسم ها در وضعیتی عادی در حال فعالیت است که اگر این وضعیت از تعادل خارج شود، رشد قارچ افزایش پیدا می کند و سبب عفونت می شود.

علائم عفونت قارچی واژن:

افرادی که به این عفونت دچار می شوند تمامی علائم را با یکدیگر ندارند. بسته به شدت عفونت می توان شدت علائم را هم مشاهده کرد. اگر برای بار اول است که به این عفونت مبتلا می شوید بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید. علائم شایع این عفونت شامل موارد زیر می شود:

خارش در ناحیه واژن، ترشحاتی که بصورت غلیظ، سفید رنگ و پنیری و تکه ای از واژن خارج می شوند، احساس سوزش و درد،احساس درد در زمان خروج ادرار یا رابطه جنسی و التهاب در ناحیه خارجی الت تناسلی. گاهی ممکن است فرد مبتلا یک یا دو مورد از علائم زیر را هم داشته باشد: تب، لرز، راش، درد در ناحیه شکم، استفراغ، پریودی نامنظم، تکرر ادرار و ترشحات بد بو و غیرطبیعی.

علت اصلی ایجاد این عفونت برهم خوردن تعدل در واژن است. وجود رابطه جنسی در ایجاد این عفونت قارچی هیچ نقشی ندارد. برای درمان بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید تا در کوتاه ترین زمان، نتیجه مطلوب را بدست آورید.

عفونت واژن و نحوه پیشگیری از آن
عفونت واژن و نحوه پیشگیری از آن

*عفونت باکتریایی واژن

نام علمی این عفونت واژینوز باکتریال است به بدلیل ورود باکتری های مضر به واژن ایجاد می شود. این عفونت بیشتر در زنانی که در سنین باروری قرار دارند رخ می دهد.

علائم عفونت باکتریایی واژن:

حدودا 84 درصد از زنانی که به این عفونت مبتلا می شوند هیچ گونه علائمی ندارند ولی موارد زیر جزعلائم شایع و احتمالی است:

ترشحات سفیدرنگ یا خاکستری که به سطح دیوار واژن می چسبد، بوی نامطبوعی مثل بوی ماهی که پس از ادرار یا رابطه جنسی به مشام می رسد و احساس خارش و سوزش در اطراف واژن.

دلیل ایجاد این عفونت بطور دقیق مشخص نیست ولی دوش واژن، داشتن چندیدن پارتنر جنسی، مصرف آی یو دی برای پیشگیری از بارداری و عدم استفاده از وسایل پیشگیری در روابط جنسی جز عوامل ایجاد کننده عفونت باکتریایی هستند.

بهتر است در صورت ابتلا به این عفونت فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پس از انجام معاینات کافی و تجویز آنتی بیوتیک عفونت شما را درمان کند. برای پیشگیری از ابتلا به این عفونت می توانید بطور منظم معاینات لگنی را انجام دهید، از کاندوم در زمان رابطه جنسی استفاده کنید .با خرید کاندوم و محصولات بهداشت جنسی از نوبشو و دوره درمان را کامل نمایید.

*عفونت تریکوموناس واژینالیس

این عفونت از راه رابطه جنسی منتقل می شود که دلیل اصلی آن انگلی بنام تریکوموناس واژینالیس است. اگر شما با شخصی که دارای این انگل است، رابطه جنسی محافظت نشده برقرار کنید مبتلا خواهید شد. احتمال بروز این عفونت در زنان بیشتر از مردان است.

علائم عفونت تریکوموناس:

این انگل در بخش تحتانی دستگاه تناسلی قرار دارد و بخش های دیگر مثل آلت تناسلی، واژن و مجرای ادراری را نیز دچار مشکل می کند. از علائم شایع این انگل می توان به احساس درد در زما ادرار و رابطه جنسی، بوی نامطبوع واژن، ترشحات زرد یا سبز رنگ واژن و خارش و تورم در بخش های خارجی آلت تناسلی اشاره کرد.

علت اصلی ایجاد این انگل برقراری رابطه جنسی مراقبت نشده با شخصی مبتلا است. اگر زن بارداری به این عفونت مبتلا شود امکان دارد به زایمان زودرس دچار شود و کودک هم در زمان تولد وزن کمی داشته باشد.

اگر به این عفونت مبتلا شدید بهتر است فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. پزشک با بررسی های لازم و تجویز آنتی بیوتیک عفونت را درمان می کند. هیچ راه درمانی برای این عفونت بدون نسخه پزشک وجود ندارد.

مهم ترین روشی که می تواند از این عفونت پیشگیری کند، داشتن رابطه جنسی محافظت شده است.

عفونت واژن و نحوه پیشگیری از آن
عفونت واژن و نحوه پیشگیری از آن

روش های پیشگیری از عفونت واژن

*از لباس زیرهای نخی استفاده کنید. شورت های نخی گرما و رطوبت را در خود نگه نمی دارند و باعث می شود تا همیشه این ناحیه خشک باشد.

*خرید ژل بهداشتی بانوان می تواند در پیشگیری ازعفونت بسیار موثر باشد. برندهای مختلفی جود دارد که ژل های بهداشتی بانوان را تولید می کند، می توانید بر اساس مشکلتان یک نوع خاص را خریداری کنید و بصورت هفتگی مصرف کنید.

*خرید نوار بهداشتی یک عامل مهم برای پیشگیری است. برخی از نواربهداشتی ها بدلیل مواد جاذبی که دارند سبب عفونت می شوند. پیشنهاد می کنیم نواربهداشتی را هر 4 ساعت یکبار تعویض کنید تا از عفونت در امان باشید.

*مصرف غذاهای قندی و فرآوری شده را کاهش دهید، مخمرها در فضای قندی بسرعت رشد می کنند و عفونت را بوجود می آورند.

روش های پیشگیری بسیار دیگری وجود دارد که با مطالعه و جستجوی بیشتر می توانید پیدا کنید.

خرید محصولات بهداشت بانوان از نوبشو

پیشنهاد ما به شما عزیزان خرید محصولات بهداشتی از فروشندگان سایت نوبشو موتور جستجو کالا است. شما با کمک این موتور جستجو می توانید قیمت محصولات متنوع را مقایسه کنید و سپس خرید را انجام دهید.

مطالب با موضوع مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =