عمومی

دستگاه آب تصفیه کن 10 مرحله ‌ای

استفاده از دستگاه آب تصفیه کن برای بسیاری از مناطق کشور ما، یک نیاز مهم و ضروری به شمار می‌رود. روز به روز به میزان آلاینده‌های آب شهری، افزوده می‌شود. این عوامل در دراز مدت منجر به بروز بیماری‌های نهفته می‌شوند. وقتی این بیماری‌ها خود را نشان می‌دهند، شاید برای درمان، خیلی دیر شده باشد. بسیاری از سنگ‌های کلیه و مشکلات گوارشی از همین آب آلوده به وجود می‌آیند. گاهی درمان آن‌ها تا چندین ماه به طول می‌انجامد.

تصفیه آب خانگی از طریق دستگاه‌های تصفیه آب، منجر به حذف عوامل خطرناک شیمیایی می‌شود. حتی برخی از آلاینده‌های گازی نیز در آب وجود دارد که باید فیلتر شوند. ما قصد داریم در مورد دستگاه آب تصفیه کن 10 مرحله‌ای صحبت کنیم. بر همین اساس، به معرفی این دستگاه، بررسی عملکرد، قیمت خرید و هزینه نصب و دیگر موارد آن، می‌پردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟

تصفیه آب خانگی در تمام نقاط دنیا با هدف تامین بهترین و بالاترین کیفیت برای مصارف مختلف خانگی، استفاده می‌شود. اگر نگاهی به حوضچه‌های تصفیه آب در داخل شهر یا خارج از آن بیندازید، فیلترهای مختلفی را می‌بینید. استفاده از چندین فیلتر برای گند‌زدایی، تمیز کردن و زدودن باکتری از آب، بسیار ضروری است و همیشه باید انجام شود. املاح سنگین و خطرناک درون آب از همین طریق فیلتر می‌شود. اما با این حال ممکن است گاهی وقت‌ها استفاده از آب لوله کشی نیز برای برخی، مضر باشد. لذا در این شرایط استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی توصیه می‌شود.

تصفیه آب، فرآیندی برای حذف مواد مضر و شیمیایی از درون آب است. آب آشامیدنی ممکن است به هر علتی، در معرض آلاینده‌های شیمیایی، بیولوژیکی و غیره قرار بگیرد. در این صورت، سختی آب زیاد شده و استفاده از آن برای همه، مناسب نیست. علاوه بر اشخاص، گاهی در محیط‌های آزمایشگاهی به آب تصفیه شده و بدون سختی نیاز است. در اینجا، ضرورت وجود یک دستگاه تصفیه آب خانگی، به شدت احساس می‌شود.

تصفیه آب، طبق استانداردهای سازمان بهداشت جهانی WHO و NSF باید به گونه‌ای انجام شود که خوردن آن برای انسان، هیچ گونه ضرری نداشته باشد. اما با این حال ممکن است برخی از محققان، پزشکان و دانشمندان، نیازمند آبی باشند که درصد خلوص آن از آب آشامیدنی هم بالاتر باشد.

آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، کارخانجات داروسازی، آزمایشگاه شرکت‌های صنعتی و تولیدی، همه و همه نیازمند آب تصفیه شده هستند. استفاده از دستگاه آب تصفیه کن 10 مرحله‌ای در این مکان‌ها، یک کمک بزرگ به پیشرفت کار و تکمیل تحقیقات است.

هدف از تصفیه آب در خانه یا آزمایشگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین اهدافی که برای تصفیه آب در نظر گرفته می‌شود، اهداف درمانی است. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده است که چرا با وجود آب تصفیه لوله کشی، باز هم باید از آب تصفیه کن استفاده کرد؟

پاسخ در این است که در آب لوله کشی، عوامل بیماری زا از بین رفته و غلظت باکتری‌ها به حدی نیست که مشکلی برای کسی ایجاد کند. اما ممکن است ذرات معلقی از قارچ و باکتری و حتی جلبک درون آب خانگی وجود داشته باشد که با چشم معمولی قابل روئیت نیست. حتی میزان آن ممکن است به حدی پایین باشد که اصلا رنگ و بوی آب و مزه آن را هم تغییر ندهد. ولی می‌تواند در دراز مدت ایجاد بیماری کند. حتی در برخی از نقاط شهری و روستایی مشاهده شده است که انگل درون آب وجود داشته و با دستگاه تصفیه آب خانگی، این مورد کاملا برطرف شده است.

تصفیه آب در خانه یا محیط آزمایشگاه، می‌تواند به راحتی با یک دستگاه آب تصفیه کن 10 مرحله‌ای انجام شود. این دستگاه قادر است تا از طریق فیلترهای مختلف، آب را عبور داده و در هر مرحله، نا خالصی آب را بگیرد. نیترات و فلوراید حاصل از کلرزنی در آب‌های لوله کشی، معمولا در انجام کارهای تحقیقاتی، آزمایشگاهی و پزشکی، ایجاد مشکل می‌کنند. به همین دلیل، باید با دستگاه آب تصفیه کن 10 مرحله‌ای، میزان این مواد محلول در آب را کمتر کرد.

اهداف پزشکی، سلامت و تولید و تهیه دارو و همچنین انجام کارهای تحقیقاتی در حوزه صنعت، خاک شناسی و کشاورزی، همگی از دلایل استفاده از دستگاه آب تصفیه کن است.

عملکرد دستگاه آب تصفیه کن

آب تصفیه کن‌ های بزرگ و صنعتی که معمولا در تصفیه خانه‌ها هستند، طبق یک اصول و استاندارد مطابق با بهداشت جهانی، آب شرب مصرفی را تصفیه می‌کنند. روش‌های مختلفی برای از بین بردن ناخالصی‌ موجود در آب وجود دارد که شامل فیلتراسیون، رسوب گذاری و تقطیر است. البته برای از بین بردن انگل در آب چاه، از دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس RO مجهز به لامپ اشعه UV یا اشعه فرابنفش Ultra Violet استفاده می‌شود. همچنین در برخی از موارد می‌توان از فیلترهای شنی رزین و یا کربن فعال استفاده نمود.

چیزی که مهم است، این است که تمامی این موارد در جای خود می‌توانند بسیار مفید و موثر باشند که صد البته همین هم هست. اما آب تصفیه کن به همین موارد خلاصه نمی‌شود. در واقع استفاده از این روش‌ها فقط برای تصفیه خانه‌های بزرگ است. اما در خانه و محیط خانگی، می‌توان از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کرد که عملکردی تقریبا مشابه با آنچه گفته شد، دارد.

آب تصفیه کن خانگی می‌تواند از طریق دو مرحله، آب را تصفیه کند. مرحله فیزیکی و مرحله شیمیایی. در واقع این دو مرحله می‌توانند آب لوله کشی را تا 97 درصد خالص‌تر کنند. این کار از طریق فیلتراسیون انجام می‌شود. فیلتراسیون فیزیکی می‌تواند به آب فشار وارد کند تا ناخالصی‌های بزرگ را حذف نماید. همچنین فیلتراسیون شیمیایی آب را از بین ماده شیمیایی فعال مانند کربن فعال Activated Carbon عبور می‌دهد و آلودگی‌های کوچکتر را حذف می‌کند. عملکرد اصلی دستگاه آب تصفیه کن 10 مرحله‌ای نیز بر همین اساس است.

قیمت خرید دستگاه آب تصفیه کن

قیمت خرید دستگاه آب تصفیه کن، نسبت به چند مرحله‌ای بودن و نوع فیلتراسیون و عملکرد آن، متفاوت است. دستگاه آب تصفیه کن 10 مرحله‌ای از دستگاه‌هایی است که قیمت آن متاثر از کیفیت و جنس قطعات و فیلتراسیون آن می‌باشد. معمولا این دستگاه، وارداتی است و قیمت آن نیز بر حسب دلار و ارز مبادلاتی، تعیین می‌گردد.

تصفیه آب با دستگاه تصفیه آب خانگی، منجر به داشتن آب با کیفیت و بهتری می‌گردد. پس نباید زیاد نگران قیمت آن بود. با یک حساب سرانگشتی می‌بینید که در طول یک سال، به اندازه چند برابر قیمت خرید دستگاه تصفیه آب، باید خرج دوا و درمان خود کنید.گاهی وقت‌ها استفاده نکردن از آب تصفیه شده، منجر به ایجاد سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری می‌‌شود که اگر عفونت کنند، کم کم قادر است کلیه را از کار بیندازد. حتی سرطان کلیه نیز، حاصل از همین سنگ‌های عفونی شده و بدون درد است.

پس می‌بینید که خرید آب تصفیه کن می‌تواند نوعی صرفه جویی نیز به حساب بیاید. اگر خرید یک دستگاه آب تصفیه کن 10مرحله‌ای را به تاخیر بیندازید، مطمئنا هزینه‌های بسیاری را باید برای درمان پرداخت کنید.

مراحل تصفیه شدن آب در دستگاه 10 مرحله‌ای

تصفیه آب در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی، به چند طریق انجام می‌شود. اگر آب وارد شده به دستگاه از فیلترها و مراحل بیشتری عبور کند، مطمئنا کیفیت نهایی آب، بسیار بالاتر خواهد شد. اما در صورتی که فیلتراسیون مورد نظر در 2 الی 3 مرحله انجام شود، کیفیت کمتر است. خب بسیار طبیعی است که عملکرد هر دستگاه باید با توجه به امکانات و قیمت آن، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

کربن فعال یا همان UDF که نوعی فیلتر ذغالی است، در بسیاری از دستگاه‌های تصفیه وجود دارد. این زغال در گذر زمان و گرفتن املاح و ناخالصی آب، کم کم کثیف شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کند. از این رو، بسیاری از خریداران سعی می‌کنند دستگاه بر پایه کربن فعال، خرید نکنند. اما دستگاه آب تصفیه کن 10 مرحله‌ای بر اساس عملکرد اسمز معکوس طراحی شده است.

مراحل تصفیه شدن آب در دستگاه تصفیه آب 10 مرحله‌ای شامل 2 مورد زیر است:

  • فیلتراسیون و تصفیه فیزیکی
  • فیلتراسیون و تصفیه شیمیایی

در این دو مرحله، دستگاه تصفیه آب می‌تواند تمامی مواد و املاح مضر و یا هر چیز درشت یا ریز را از آب حذف کند. معمولا در مراحل اول تا سوم، آب از صافی‌های مخصوص رد می‌شود و املاح درشت از آن حذف می‌شود. مراحل 4 تا 10 که در دستگاه تصفیه آب خانگی 10 مرحله‌ای وجود دارد، مراحل بالایی تصفیه آب است. در این مراحل آب در حدود 97 درصد تصفیه شده و برخی از مواد و املاح مورد نیاز به آب اضافه می‌شود. در واقع تفاوت اصلی دیگر دستگاه‌ها با دستگاه 10 مرحله‌ای، همین است. در طی این مراحل املاح آب تا قطر 0.0001 میکرون می‌تواند حذف شود. همچنین در مراحل بالا علاوه بر حذف املاح بد، املاح مفید آب حفظ شده و اسیدیته آب خنثی و تبدیل به PH قلیایی می‌شود.

مراحل تصفیه فیزیکی آب در دستگاه تصفیه 10 مرحله‌ای

تصفیه آب در دستگاه آب تصفیه کن 10 مرحله ‌ای دو فاز اصلی دارد که اولین فاز آن، فیزیکی است. در این مرحله باید فیترها به گونه‌ای عمل کنند تا آلاینده‌های فیزیکی حذف شوند. این مرحله، خود به دو مرحله در زیر تقسیم می‌شود که مرحله اول آن با کمک سه فیلتر و مرحله دوم آن توسط یک فیلتر مخصوص انجام می‌شود:

1/ تصفیه آلاینده‌های فیزیکی تا قطر 5 میکرون:

فیلترهای تصفیه فیریکی در دستگاه 10 مرحله‌ای شامل 3 فیلتر هستند که هر کدام وظیفه حذف انواع آلاینده‌های فیزیکی تا قطر 5 میکرون را دارند. این فیلترها شامل موارد زیر است:

  • فیلتر الیافی پلی پروپیلن 5 میکرون
  • فیلتر کربن گرانول یا کربن پودری
  • فیلتر کربن جامد یا کربن بلاک

2/ تصفیه آلاینده‌های فیزیکی تا قطر زیر 1 میکرون:

این مرحله دارای فیلتر حذف آلاینده تا قطر زیر 1 میکرون است که شامل یک فیلتر بنام محافظ اسمز معکوس بوده و با کمک الیاف فشرده پلی پروپیلن 0 تا 1 میکرون، وظیفه حذف ریزترین آلاینده‌ها را بهعده دارد.

اگر این املاح و آلاینده از آب گرفته شود، از ایجاد نوسان در سختی آب خروجی جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر مفید فیلتر اسمز معکوس دستگاه تصفیه آب خانگی می‌شود.

مراحل تصفیه شیمیایی آب در دستگاه تصفیه آب 10 مرحله‌ای

آب تصفیه کن 10 مرحله‌ای فقط شامل حذف املاح به صورت فیزیکی نیست و مهم‌ترین قسمت آن، تصفیه شیمیایی است. مراحل تصفیه شمیایی آب در این دستگاه شامل موارد زیر است:

مرحله اول: حذف آلاینده شیمیایی تا قطر 0.0001 میکرون

حذف این مواد از آب توسط فیلتر اسمز معکوس RO یا ممبران انجام شده و مواد زائد از طریق فاضلاب، دفع می‌شوند.

مرحله دوم:  حذف رنگ، بو و طعم نامطبوع آب

بوی بد آب و رنگ و طعم آن از طریق کربن فعال موجود در فیلتر پست کربن یا فیلتر کربن نهایی دستگاه حذف می‌شوند.

مرحله سوم:  تصفیه آب از نظر وجود میکروب

تمامی میکروب‌ها، باکتری و انگل‌های موجود در آب از طریق فیلتر آنتی باکتریال دستگاه از بین می‌روند. مشتقات فلز نقره، کربن اکتیو و مواد گیاهی انگل زدا در این فیلتر وجود داشته و منجر به حذف میکروب‌ها می‌شوند.

مرحله چهارم:  تزریق املاح مفید به آب

فیلتر مینرال موجود در آب تصفیه کن در انتهای مراحل تصفیه فیزیکی و شیمیایی، کلسیم و منیزیم را به آب اضافه می‌کند تا تعادل یونی بدن به هم نخورد.

مرحله پنجم: تغییر PH آب از اسیدی به قلیایی

فیلتر آلکالاین قلیایی در این دستگاه می‌تواند PH آب را به 8 الی 9.5 درجه قلیایی رسانده و حالت اسیدی آب را خنثی نماید.

مرحله ششم:  اضافه شدن املاح معدنی مفید به آب

آب تصفیه کن 10 مرحله‌ای، دارای فیلتر سوپر مینرال بوده که املاح مفیدی چون کلسیم، منیزیم، روی، آهن، منگنز و سایر املاح مفید را توسط قرص‌های مینرال وارد آب می‌کند.

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

تنوع آب تصفیه کن با مدل‌ها و برندهای مختلف در بازارهای داخلی بسیار زیاد است. مارک‌ها و مدل‌های مختلفی وارد کشور شده است و همچنان واردات آن ادامه دارد. نمی‌خواهیم تولیدات کشور خاصی را زیر سوال ببریم و یا تولید یک کشور را خیلی بولد کنیم. اما چیزی که واضح و مشخص است، کیفیت دستگاه است.

بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی موجود در بازار، با توجه به شرایط تحریم حاکم بر کشور، محصول کشور تایوان است. البته شاید کشورهای دیگر نیز در این امر، دستی داشته باشند. اما کشور تایوان با توجه به سرمایه گذاری برندهای مختلف آمریکایی و کانادایی، معروف‌ترین دستگاه‌های تصفیه آب را تولید می‌کند.

لازم به ذکر است که کشورهای آمریکا و کانادا، پرچم دار تولید دستگاه‌های با کیفیت در دنیا هستند. بهتر است برای خرید دستگاه آب تصفیه کن، نکات زیر را همواره مد‌نظر قرار دهید:

  • اورجینال و اصل بودن دستگاه، بسیار حائز اهمیت است. نشان و برچسب اصل بودن را پیش از خرید کنترل کنید و در صورت لزوم از طریق اپلیکیشن‌های مخصوص اصالت کالا، بارکد آن را چک نمایید.
  • دستگاه تصفیه آب خانگی معتبر و باکیفیت، باید خدمات پس از فروش مادام العمر داشته باشد.
  • گارانتی و ضمانت نامه کتبی دستگاه، نشان از اصل بودن آن دارد. با داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش، اگر قطعه‌ای از دستگاه نیاز به تعویض داشت، به راحتی امکان پذیر است.
  • فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی نیاز به تعویض خواهند داشت. فروشنده باید تضمین کند که زمان دقیق انجام این کار را به شما اطلاع رسانی نموده و خدمات تعویض فیلتر دستگاه را بعهده می‌گیرد.
  • سعی کنید بودجه مناسبی برای تهیه آب تصفیه کن در اختیار داشته باشید تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید. هر چقدر مراحل بیشتری برای تصفیه در دستگاه تعبیه شده باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. صد البته که کیفیت نهایی و آب خروجی نیز بالاتر خواهد بود.

مزایای استفاده از آب تصفیه کن 10 مرحله ‌ای

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده از دستگاه تصفیه آب، فقط برای مصارف خانگی و نوشیدن است. اما خیر، چنین نیست. آب تصفیه شده نه تنها برا خوردن مفید است، بلکه می‌توان با آن لباس افراد مبتلا به حساسیت‌های پوستی را نیز شست. حتی می‌توان لباس نوزادان را با آب تصفیه کن شستشو و آبکشی نمود.

استفاده از دستگاه آب تصفیه کن 10 مرحله‌ای، مزایای زیادی دارد که چند نمونه از مهم‌ترین‌ آنها به شرح زیر هستند:

  • این دستگاه برای تصفیه کردن آب با میزان سختی بسیار بالا، تولید شده است
  • کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه آب 10 مرحله ‌ای، بالاتر از سایر مدل‎‌ها می‌باشد
  • می‌توان این دستگاه را به شیرهای آب دو منظوره روی سینک متصل نمود
  • فضای کمی را اشغال می‌کند
  • خرید آن مقرون به صرفه است
  • تولید آب تصفیه شده به میزان بالا که معمولا بالای20 الی 25 لیتر در هر ساعت است و برای خانواده‌های شلوغ و پر جمعیت، بسیار مناسب می‌باشد
  • طول عمر بالای دستگاه

و کلام آخر

تصفیه آب لوله کشی با استفاده از دستگاه آب تصفیه کن، در هر خانه و مکانی ضرورت به شمار می‌رود. زیرا با توجه به افزایش جمعیت و سرعت کند تجدید پذیری منابع آبی، احتمال آلودگی آب‌ها زیاد است. حتی پوسیدگی لوله و زنگ زدگی آن نیز می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد. خرید دستگاه تصفیه آب خانگی هزینه نیست، بلکه نوعی سرمایه گذاری بلند مدت برای افزایش طول عمر و تضمین سلامت خانواده به شمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + نه =