رایانه و اینترنت

نبایدهایی که هنگام خرید دامنه باید بدانید!

چند نکته قبل از انتخاب نام دامنه

خرید دامنه (Domain) برای وب‌سایت شما یک امر کاملاً حیاتی است. نام دامنه شما چیزی است که سزاوار ساعت‌ها و یا روزها تفکر است. اغراق نیست اگر بگوییم که در برخی شرایط، انتخاب اشتباه می‌تواند یک تجارت را خراب کند. نام دامنه برای سال‌ها انکر لینک برند شما خواهد بود.  به‌طور کلی انتخاب یک نام دامنه چیزی است که هر صاحب وب‌سایت برای اطمینان از خوانا بودن و تجربه کاربری بهتر باید به آن دقت کند. در ادامه این مقاله با مهم‌ترین نکات ثبت و خرید دامنه قبل از راه‌اندازی وب‌سایت آشنا می‌شوید.

انتخاب پسوند دامنه نباید عجولانه باشد!

پسوندهای متفاوت و زیادی برای انتخاب نام دامنه وجود دارد. به این پسوندها TLD نیز می‌گویند. شایان‌ ذکر است که ازلحاظ سئو فرقی ندارد کدام‌ یکی از پسوندهای دامنه را انتخاب کنید. اما ممکن است ازلحاظ تجربه کاربری کمی این قضیه متفاوت باشد. ازنظر فنی com. تنها یکی پسوند‌های معروف است. برخی از گزینه‌های محبوب دیگر عبارت‌اند ازnet، org، co ،edu ،biz و حتیshop یاblog.

اگرچه همه این TLD های فانتزی جذاب هستند، اما تقریباً بهتر است که همیشه از com استفاده کنید زیرا:

  • مردم بیشتر از هر دامنه دیگری با دامنه com. آشنا هستند.
  • مطالعات نشان می‌دهد که 47 درصد از وب‌سایت‌ها از TLD دات کام استفاده می‌کنند.

نام دامنه نباید حفظ و با نوشتن آن سخت باشد!

حتی اگر یک وب‌سایت ازلحاظ سئو وضعیت خوبی داشته باشد ولی نام دامنه آن مبهم و گنگ باشد شرایط طبق مراد پیش نخواهد رفت. این می‌تواند به معنای محدود کردن خلاقیت و حتی بازدید باشد. زیرا تجسم و به خاطر سپردن دامنه‌ها با املای عجیب‌وغریب کلمات، خط تیره‌های متعدد یا سایر کاراکترها، اعداد و غیره بسیار دشوار است.

مردم به‌ محض شنیدن نام دامنه شما، یا پس از توضیح بسیار کوتاه درباره آن باید بدانند چگونه آن را بنویسند.

همچنین سعی کنید از کلماتی که بیش از یک املای مشترک دارند، مانند ambience (که می‌تواند املای ambience نیز باشد) خودداری کنید. اگر مجبور به استفاده یکی از این موارد هستید، سعی کنید دامنههای با املای مشابه را خریداری کنید. چرا؟ فرض کنید بعد از سالها زحمت به برندی معروف و مشهور در بین مردم و فضای اینترنت تبدیل شده باشید. اگر فردا دامین مشابه شما را خریداری کند، می‌تواند بخش زیادی از ترافیک سایت شما را به خود اختصاص دهد. بدین ترتیب شما بطور رایگان یک فرد را در سود خود شریک کرده‌اید! تنها راه حل این موضوع پرداخت هزینه سنگین به طرف مقابله برای انتقال مالکیت دامنه به شما می‌باشد. اتفاق مشابهی برای شیائومی سبب شد برای دامنه خود هزینه میلیون دلاری پرداخت کند!

مطلب پیشنهادی:  بیت ریت (Bit Rate) چیست؟

نباید از عبارات آمیانه استفاده کنید!

تصور کنید که امروز با استفاده از عبارت peykan در یک دامنه، سعی در ساخت یک وبسایت فروش قطعات ماشین داشته باشید. ممکن است مخاطبان هدف شما نسلی جوان باشند و شما واژه‌ای قدیمی را انتخاب کنید که این مورد برای وب‌سایت شما خوشایند نخواهد بود.

برنامه‌ریزی برای موفقیت بلندمدت به معنای انتخاب یک آدرس وب با جذابیت کلاسیک است، نه چیزی که در عرض چند سال بعد از محبوبیت خود محو شود. به‌طور مشابه، از زبان عامیانه خودداری کنید. در غیراینصورت فقط از عبارات عامیانه‌ای استفاده کنید که همه مخاطبین هدف را پوشش می‌دهد و همگی با آن واژه آشنا هستند. با دسترسی جهانی اینترنت، غیرقابل‌تصور نیست که شما افرادی را که انگلیسی یا فارسی را به‌عنوان زبان دوم صحبت می‌کنند جذب کنید.

نباید دامنه‌های طولانی جز الویت‌های شما باشد!

همان‌طور که بحث کردیم، یک نام دامنه خوب به‌راحتی قابل‌یادآوری است و کوتاه کردن آن کمک زیادی به این کار می‌کند. اگر چند کلمه در دامنه وجود داشته باشد، افراد باید همه آن‌ها را به خاطر بسپارند. بنابراین ترتیب قرار گرفتن آن‌ها را به خاطر سپرده و آن‌ها را درست می‌نویسند. امروزه نام دامنه‌های تک‌کلمه‌ای زیادی در دسترس نیست، اما شما باید به دنبال یک استراتژی کلیدی برای یافتن دامنه‌های کوتاه باشید.

مطابق نام دامنه و شبکه‌های اجتماعی

همیشه قبل از اینکه نام دامنه خود را انتخاب کنید به شبکه‌های اجتماعی مرتبط با برند یا کسب‌وکار خود نگاه کنید و بهترین و نزدیک‌ترین آن‌ها را به هم انتخاب کنید. اگر بتوانید همه آن‌ها را هم نام قرار دهید بسیار عالی‌تر خواهد بود. ایده آل است که  نام دامنه  و نام اکانت های شبکه‌های اجتماعی مطابقت داشته باشند تا برندینگ قوی‌تری ایجاد شود. بازدیدکنندگان از یافتن شما به‌صورت آنلاین در سوشال مدیا احساس اطمینان بیشتری می‌کنند. وقتی کارهای جالبی را که انجام می‌دهید به اشتراک می‌گذارید، اعتماد بیشتری از مشتریان را جلب می‌کنید.

نباید از نام دامنه برندهای معروف استفاده کنید

با تمام پسوندهای دامنه جدید موجود، ممکن است افرادی  وسوسه شوند که اعتبار یک برند معتبر را از بین ببرند یا با آن رقابت کند. تصور کنید که یک دامنه مشابه با استفاده از کلمه WordPress ثبت و سپس از آن برای بازاریابی محصولات خود استفاده کنند. این افراد امیدوارند مردم تفاوت دامنه‌ها را متوجه نشوند و بتوانند سهمی از بازار برند بزرگتر کسب کنند.

با این کار نه‌تنها به اعتبار این افراد ضربه می‌خورد. بلکه دیدگاه کاربر را نسبت به برند خود به‌عنوان یک برند متقلب تغیر خواهند داد. حتی می‌تواند عواقب قانونی هم از سوی این برندها برای شما به همراه داشته باشد. همیشه سعی کنید از نام های تجاری مختص خودتان استفاده کنید.

عدم استفاده از خط تیره

اگر یک نام دامنه از دو کلمه استفاده می‌کند، ممکن است به نظر شما مناسب باشد که یک خط فاصله برای خوانایی اضافه کنید. مشکل این است که مردم ممکن است خط فاصله را به خاطر نیاورند و به سایت شخص دیگری هدایت شوند.

قبلاً این باور رایج بود که تجزیه‌وتحلیل دامنه‌های دارای خط تیره برای موتورهای جستجو آسان‌تر است، بنابراین ارزش سئو بهتری دارند. بااین‌حال، امروزه مشخص‌شده است که موتورهای جستجو در واقع فرقی بین این دامنه‌ها با سایر دامنه‌ها قائل نیستند.

استفاده از اعداد و کاراکترهای خاص حدالامکان ممنوع!

مانند خط فاصله استفاده از اعداد و سایر کاراکترهای غیر حروفی دیگر در دامنه نیز می‌توانند مشکل ایجاد کنند و تجربه مناسبی برای مخاطب شما نباشد. مگر اینکه شما روی برندینگ خود قبلاً به‌خوبی کارکرده باشید. مانند آمازون که بخوبی این کار را انجام داده است.

نباید از نام‌های غیرمنعطف استفاده کنید!

یکی از ویژگی‌هایی که یک نام دامنه باید داشته باشد انعطاف‌پذیری آن است. به‌عنوان‌مثال دامنه “shutter1234.photography” ممکن است برای یک وبلاگ عکاسی عالی باشد. بااین‌حال، اگر تصمیم دارید در مورد سایر حوزه‌های هنری نیز مطالب بنویسید، مثلاً در حوزه خوش‌نویسی گیر خواهید کرد و کاربر نام دامنه شما را بی‌ربط می‌پندارد. بنابراین آینده را نیز در نظر بگیرید و دامنه‌ای را انتخاب کنید که تمام نیازهای شما را پوشش دهد.

استفاده از کلمات کلیدی نامربوط به حوزه کاری شما در دامنه ممنوع!

اگر شما در حوزه خاصی مشغول به فعالیت هستید بهتر است که از کلمات کلیدی آن حوزه در دامنه اصلی خود استفاده کنید. منظور از کلمات کلیدی استفاده از عبارات متداول حوزه کاری شما در نام دامنه است. اگر شما در حوزه فروش کفش کار می‌کنید بهتر است در نام دامنه خود از shoes استفاده کنید مگر اینکه در آینده بخواهید حوزه فعالیت خود را گسترش دهید.

یا اگر وب‌سایت شما یک وب‌سایت فروشگاهی است بهتر است همراه نام دامنه اصلی از واژه shop یا kala  استفاده کنید. این به کاربران و همچنین به موتورهای جستجو بهتر می‌فهماند که وب‌سایت شما یک وب‌سایت فروشگاهی است. به‌صورت کلی استفاده از کلیدواژه اصلی در نام دامنه توصیه می‌شود. اگرچه از لحاظ سئو و بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو زیاد تأثیرگذار نیست ولی به لحاظ تجربه کاربری بهتر خواهد بود.

نتیجه‌گیری

خرید نام دامنه مناسب یکی از مهم‌ترین  قدم‌های راه اندازی یک وب‌سایت برای کسب‌وکار آنلاین است. کاربران اولین چیزی که با آن در کسب‌وکار شما بر بستر وب روبه‌رو می‌شوند نام دامنه است. نام دامنه شما باید خوانا، عاری از ابهام و املای آن آسان باشد تا کاربران بتوانند به‌راحتی آن را حفظ کنند.

از طرفی نام دامنه شما باید یونیک و مختص به خودتان باشد و سعی نکنید که از هیچ سایت یا نام تجاری دیگری تقلید کنید. همچنین استفاده نکردن از حروف و اعداد در نام دامنه بهتر است که استفاده نشود. انتخاب یک نام دامنه انعطاف‌پذیر نیز برای آینده‌نگری کسب و کار شما حائز اهمیت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 6 =