اخبار تکنولوژی

هر آنچه باید درباره برش صنعتی پارچه بدانید!

صنعت نساجی و تجهیزات مورد استفاده در آن، از برش تا تولید نهایی، شاهد پیشرفت های چشمگیری بوده است. دستگاه ‌های جدید الگوبرداری، برش و دوخت اتومات، کم کم جای نیروی انسانی را گرفته اند. بهترین نمونه آن، برش لیزری پارچه است که علاوه بر افزایش سرعت تولید، باعث بهبود بهره‌ وری شده و میزان هدر رفت متریال را به حداقل ممکن کاهش داده است.

امروزه برش صنعتی پارچه، جایگزین روش های دستی و سنتی شده است. علاوه بر پارچه، این دستگاه‌ ها چرم و منسوجات کفش را هم برش می‌ زنند. اگر در حوزه طراحی و تولید کفش فعالیت می ‌کنید، و یا قصد سرمایه گذاری پر سود در این زمینه را دارید، بهتر است قیمت دستگاه برش کفش را بررسی کرده و کسب و کار خود را با حداقل سرمایه ممکن آغاز کنید.

برش صنعتی پارچه چیست؟

قطعا در کلاس‌ های خیاطی یا هنرهای دستی دیده ‌اید که همیشه برای برش پارچه از قیچی استفاده می ‌شود. برش پارچه به صورت دستی فقط زمانی مناسب است که بخواهید برای خود لباسی بدوزید. در کارگاه‌ های تولید پوشاک یا کیف و کفش، به هیچ عنوان نمی‌ توان پارچه مورد نیاز را با دست برش زد. بلکه روش دیگری برای این کار وجود دارد که سرعت و دقت بسیار بالایی دارد.

برش صنعتی پارچه، با استفاده از ماشین آلان مختلف و تجهیزات پیشرفته انجام می ‌شود. این کار سرعت بالایی دارد. همچنین به دلیل فناوری ‌‌هایی مورد استفاده در این دستگاه، دقت بسیار بالایی دارد. به همین دلیل در محیط‌ های صنعتی به هیچ عنوان برش دستی توصیه نمی ‌شود.

این روش می ‌تواند نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک باشد که دیگر نیازی به هیچ نیروی انسانی هم نیست. با این کار نه تنها هزینه کاهش پیدا می ‌کند، بلکه اتلاف پارچه هم کم خواهد بود. علاوه بر این به دلیل افزایش سرعت در برش، بهره‌ وری کار نیز زیاد می ‌شود. بنابراین می ‌توان گفت استفاده از یک دستگاه یا روش صحیح می ‌تواند نتیجه کار را به طور کلی تغییر دهد.

کاربردهای برش صنعتی پارچه

برش دستی پارچه در صنایع نساجی سرعت کار را کاهش می ‌دهد. در نتیجه کاهش سرعت، هزینه ‌ها افزایش پیدا می ‌کند. بنابراین می ‌توان گفت که در صنایعی مانند البسه و نساجی حرف اول را سرعت بالا در کار می ‌زند. هرچه بتوان سرعت را افزایش داد، هزینه‌ ها کم و سود افزایش پیدا می‌ کند.

اگر قرار است لباسی تولید شود، بهتر است مراحل تولید و دوخت آن سریع انجام شود تا هرچه زودتر در اختیار مشتری قرار بگیرد. بنابراین برش صنعتی پارچه بیش از پیش اهمیت پیدا می ‌کند. دستگاه‌ های برش صنعتی کاری که در یک ربع انجام می ‌شود تا می ‌توانند در یک دقیقه به اتمام برسانند.

تنها برندهای لوکس و گران ‌قیمت هستند که تمام مراحل از برش تا دوخت را دستی انجام می ‌دهند و زمان فاکتور مهمی در آن‌ ها نیست. دیگر برندهای اقتصادی یا کارگاه ‌های پوشاک توان و هزینه کافی برای انجام این کار را به صورت دستی ندارند.

علاوه بر این دقت در برش هم اهمیت زیادی دارد. مسلما دستگاه دقت بالاتری در برش داشته و می ‌توان نتیجه بهتری را انتظار داشت. بنابراین می ‌توان گفت که مهم‌ ترین کاربردهای برش پارچه به صورت صنعتی این است که سرعت و دقت بسیار بالایی دارد.

برش صنعتی پارچه با چه دستگاهی انجام می‌ شود؟

دستگاهی که کار برش صنعتی پارچه را انجام می ‌دهد، لیزر غیر فلزی است. دستگاه برش غیرفلزات، با تابش نور انرژی بالا، پارچه را برش می ‌دهد. این دستگاه‌ ها اغلب دارای سیستم الگوی برش بوده و می ‌توان موارد مختلفی را روی حافظه دستگاه ذخیره کرد. همچنین از آن جایی که میز برش هم دارد، نتیجه نهایی بسیار تمیز خواهد بود. یک ویژگی مهم دستگاه ‌های برش صنعتی این است که می ‌توانند پارچه‌ های بسیار ضخیم را هم به شکلی تمیز و دقیق برش دهند. بنابراین می ‌توانید چندین متر پارچه‌ را یک جا اندازه گیری کرده و برش دهید.

دستگاه ‌های برش صنعتی همانطور که گفتیم با لیزر کار می‌ کنند. لیزر هم حرارت بالایی داشته و ممکن است باعث ذوب پارچه شود. بنابراین دستگاه حتما باید یک سیستم خنک کننده تیغه داشته باشد. به صورت کلی لیزر می ‌تواند جنس ‌های مختلفی داشته باشد. یکی از معروف‌ ترین دستگاه‌ های برش پارچه به شکل صنعتی، لیزر CO2 است. همچنین لیزر آلومینیوم، گارنت، نئودیمیم و ایتریوم نیز به چشم می‌ خورد.

مزایای دستگاه برش صنعتی پارچه

مهم ترین مزیت استفاده از دستگاه برش صنعتی پارچه این است که دور ریز پارچه بسیار کمتر می ‌شود. به دلیل نحوه برش دستگاه و حرکت در تمامی زوایا، فاصله بین الگوها کاهش یافته و به همین دلیل راندمان مصرف پارچه افزایش یافته است.

این دستگاه ها هوشمند بوده و به واسطه الگوهایی که به حافظه آنها می دهید، بهترین نحوه چینش طرح ها در کنار هم را اجرا می کند. به دلیل عمق برش بالای این دستگاه ها، می توانند به صورت همزمان چندین لایه پارچه را به صورت همزمان برش دهند.

برش های انجام شده توسط دستگاه یکدست و یکنواخت بوده و با سرعت بالا انجام می ‌شود. برشکاری برخی طرح ها با دست بسیار دشوار است و انسان با سرعت بسیار پایینی می تواند آن را روی پارچه برش دهد. دستگاه های برش صنعتی پارچه هر طرحی را با هر ابعاد، پیچیدگی و ظرافتی را به آسانی برش می دهند.

دستگاه برش صنعتی پارچه چه ویژگی ‌هایی دارد؟

دستگاه های صنعتی برش پارچه ویژگی ‌های مثبت زیادی دارند و همین خصوصیات باعث شده است که در صنعت نساجی ایران طرفداران بسیاری پیدا کنند. این تجهیزات اتوماتیک سرعت کار را افزایش داده و حجم کاری که در طول یک ماه به صورت دستی انجام می شد را در طی چند روز تمام می کنند.

این دستگاه ها به صورت لیزری یا تیغه ای کار برش را انجام داده و دقت بسیار بالایی دارند. ضایعات پارچه در طی مدت استفاده به شدت کاهش پیدا کرده و در هزینه های شما صرفه جویی زیادی می شود. ضخامت برش این دستگاه متغیر است، ولی معمولا تا 10 سانت برش را به راحتی انجام می دهند.

جمع بندی، خرید دستگاه برش صنعتی پارچه

برای خرید مناسب ‌ترین دستگاه برش صنعتی پارچه، ابتدا باید نیاز خود را مشخص کنید؛ اینکه قرار است دستگاه شما تا چند ساعت در روز کار کرده و چه ضخامت پارچه و منسوجاتی را برش دهد. با تعیین هر یک از این عوامل می ‌توانید دستگاه مناسب خود را پیدا کنید. با معرفی برش صنعتی پارچه، تحول عظیمی در صنعت نساجی رخ داد و تولیدکنندگان توانستند بعد از مدت ها همگام با صنعت مد روز پیش رفته و محصولات انحصاری خود را تولید کنند. ویژگی مهم تجهیزات به روز این است که می ‌توانند سخت‌ ترین نوع برش را با سرعت بالا انجام دهند و نوع طرح مورد نظر هیچ محدودیتی برای عملکرد آن ها ایجاد نمی کند.بی شک بهترین انتخاب، دستگاه برش لیزری پارچه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 4 =