تلگرام

امکان ردگیری، ردیابی و شناسایی افراد در تلگرام وجود دارد؟

از زمانی که اینترنت ظهور پیدا کرد، بحث امنیت در فضای مجازی نیز مطرح شد. اکنون که شبکه های اجتماعی روز به روز زیادتر می شوند و گاهاً به اجبار می بایست عضو آنها باشیم چرا که بخشی از زندگی اجتماعی ما شده اند. در ایران نیز اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، توئیتر و یوتیوب از جمله شبکه هایی هستند که طرفداران زیادی پیدا کرده اند. در این مقاله قصد داریم به مبحث بسیار مهمی در زمینه امنیت تلگرام بپردازیم و با هم مرور کنیم که آیا امکان ردیابی و ردگیری افراد در تلگرام وجود دارد یا خیر و اینکه افراد در این فضاها تا چه میزان قابل شناسایی هستند؟ چنانچه امنیت اطلاعات برای شما اهمیت دارد پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه نمائید تا آشنایی بیشتری در رابطه با امنیت تلگرام بدست آورده و بتوانید جلوی سوء استفاده گری برخی از افراد را بگیرید. چرا که در یک کلام باید گفت “افراد در تلگرام می توانند به سادگی غیر قابل ردگیری، غیر قابل ردیابی و غیر قابل شناسایی شوند” که می بایست مراقبت های بیشتری در این زمینه به خرج داد.

پیش از هر چیزی لازم است گزینه های بخش امنیت تلگرام را بررسی نمائیم و بخش های مختلف آن را خدمتتان توضیح دهیم.

شناسایی، ردگیری و ردیابی افراد در تلگرام <a href=آی آر سوشیال irsocial.net" width="400" height="636"/>

 

تنظیمات افزایش امنیت تلگرام

برای رفتن به بخش تنظیمات امنیت تلگرام، کافیست از بخش منو، گزینه Settings را انتخاب کرده و سپس به بخش Privacy and Security مراجعه نمائید. تمامی تنظیمات امنیت تلگرام در این بخش نهفته است که با هم تمامی گزینه های آن را بررسی خواهیم کرد.

بخش Privacy

بخش Blocked Users

در این بخش می توانید کاربرانی را که بلاک کرده اید مشاهده نموده یا از حالت بلاک خارج کنید.

بخش Phone Number

در این بخش مشخص خواهید کرد که چه کسانی در حالت عادی قادر به مشاهده شماره تلفن شما باشند. پیشنهاد می شود این گزینه را بر روی Nobody قرار دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد که علاوه بر مخفی ماندن شماره تلفن همراهتان، مورد دستبرد رباتها نیز قرار نگیرد و در جهت تبلیغات از آنها استفاده نگردد.

قبلا در رابطه با پیدا کردن شماره تلفن افراد در تلگرام نیز مقاله ای منتشر کرده ایم که پیشنهاد می کنیم مطالعه نمائید و در جهت افزایش امنیت به کار ببندید.

بخش Last Seen & Online

این بخش مربوط به نمایش حالت آنلاین/آفلاین بودن شماست. با قرار دادن آن در حالت عموم، دیگران قادرند زمان آنلاین بودن شما را مشاهده نمایند و حتی آخرین روز و ساعتی را که آنلاین بوده اید مشاهده خواهند کرد. پیشنهاد می شود این گزینه را بر روی Nobody قرار دهید. پس از قرار دادن آن در این حالت، نه تنها دیگران نمی توانند زمان آنلاین بودن شما را مشاهده کنند، بلکه شما نیز قادر به مشاهده زمان آنلاین بودن دیگران نخواهید بود.

بخش Profile Photo

در این بخش تعیین خواهید کرد که چه کسانی بتوانند عکس پروفایل شما را ببینند. این گزینه را می توانید بر روی Everybody تنظیم نمائید.

 

بخش Forwarded Messages

در این بخش که یکی از بخشهای مهم تلگرام به شمار می رود، می توانید تنظیم نمائید که در صورت فوروارد شدن پیامی از شما در دیگر گروه ها یا کانال ها، افراد نتوانند با کلیک روی نام اکانت شما، وارد محیط چت با شما شوند. در واقع با قرار دادن این گزینه بر روی Nobody می توانید بگویید که تمامی پیامهای شما در صورت فوروارد شدن به دیگر گروهها و کانال ها، تنها نمایشگر نام شما باشند و در صورتی که کاربران بر روی نام شما کلیک کردند، نتوانند صفحه پروفایل شما را مشاهده کنند و از این جهت امنیت های لازم را بدست خواهید آورد که بسیار نیز حائز اهمیت است. بنابراین پیشنهاد می کنیم در صورتی که از اکانت خود برای مقاصد غیر تجاری و غیر تبلیغاتی استفاده می کنید، حتما آن را بر روی Nobody تنظیم کنید تا امکان سوء استفاده سودجویان قرار نگیرد.

بخش Calls

در این بخش قادر خواهید بود مشخص نمائید که چه کسانی بتوانند با شما تماس صوتی در تلگرام برقرار نمایند. با توجه به صلاحدید خود می توانید یکی از گزینه ها را انتخاب نمائید.

بخش Groups

در این بخش قادر خواهید بود تا مشخص نمائید چه کسانی بتوانند شما را به گروههای دیگری دعوت یا Join نمایند. با توجه به صلاحدید خود می توانید یکی از گزینه ها را انتخاب نمائید.

بخش Security

بخش Passcode Lock

در این بخش می توانید یک کلمه عبور داخلی در تلگرام تنظیم نمائید تا در صورتی که موقتا تلفن همراهتان در دست افراد دیگری افتاد، نتوانند تلگرامتان را باز کرده و اطلاعاتتان را مشاهده نمایند.

بخش ورود دو مرحله ای تلگرام یا Two-Step Verification

این بخش که جزو مهمترین امکانات امنیتی تلگرام محسوب می شود، باعث می شود نفوذ به اکانت تلگرام شما تقریبا به صفر برسد. در این بخش، در حین فعال سازی ورود دو مرحله ای، یک ایمیل و یک گذرواژه و یک عبارت یادآور وارد خواهید کرد. ایمیل برای مواقعی است که شما گذرواژه را از یاد برده باشید و عبارت یادآور برای زمانی است که شما گذرواژه را از یاد برده باشید و بخواهید با آن عبارت، گذرواژه را به یاد آورید. توجه داشته باشید که عبارت یادآور نباید نزدیک به گذرواژه باشد تا قابل حدس زدن باشد. کلمه عبور انتخابی در این مرحله نیز می بایست حداقل شامل 8 کاراکتر باشد و از حروف بزرگ، حروف کوچک و اعداد و علائم استفاده شود.

بخش سشن های فعال یا Active Sessions

در این بخش لیست دستگاههایی که به اکانت شما متصل هستند قابل مشاهده اند و قادر خواهید بود دسترسی هر دستگاهی را که تمایل دارید قطع نمائید.

فرض کنید شما از روی سه دستگاه زیر به اکانت تلگرام خود دسترسی دارید:

  • موبایل
  • تبلت
  • دسکتاپ (کامپیوتر)

در این حالت سه دستگاه به شما نمایش داده خواهد شد و در صورتی که مایل باشید می توانید به عنوان مثال دسترسی دسکتاپ به تلگرام را قطع نمائید. البته چنانچه هر سه دستگاه و مشخصات آن را شناخته و مطمئن هستید برای شما هستند جای نگرانی نیست. ماجرا از زمانی آغاز می گردد که سشنی را مشاهده می کنید که متعلق به شما نیست. به عبارتی گویا اکانتتان هک شده است و شما بی اطلاعید. بنابراین در این حالت می توانید به راحتی دسترسی سشن غیر عادی و نامشخص را غیرفعال نمائید. با این کار دسترسی آن دستگاه قطع خواهد شد و نیازمند ورود مجدد به اکانت تلگرام شما خواهد داشت و چنانچه ورود دو مرحله تلگرام را فعال کرده باشید، این امکان دیگر مهیا نخواهد بود. به همین سادگی قادر خواهید بود امنیت اکانت خود را تا حد قابل توجهی بالا ببرید.

بخشهای دیگر امنیت را نیز می توانید مطابق با نیازهای خود تنظیم نمائید. مواردی که دارای اهمیت بالایی بودند توضیح داده شدند.

نکات دیگری نیز در افزایش امنیت وجود دارند که پیشنهاد می کنیم این موارد را نیز اعمال نمائید.

حذف نام اکانت تلگرام

در صورتیکه بر روی امنیت اکانت خود بسیار محتاط هستید، می توانید اکانت خود را بدون نام بسازید. در این مورد قبلا مقاله ای را در سایت منتشر کرده ایم با عنوان نحوه خالی گذاشتن نام در تلگرام که می توانید مطالعه نمائید.

حذف یوزرنیم اکانت

بهتر است برای اکانت خود یوزرنیمی در نظر نگیرید و اگر تاکنون یوزرنیمی ساخته اید، حذف کنید.

 اما سوال اینجاست که آیا افراد در تلگرام قابل شناسایی، ردگیری و ردیابی خواهند بود؟

شناسایی، ردگیری و ردیابی افراد در تلگرام <a href=آی آر سوشیال irsocial.net" width="777" height="460"/>

 

ردگیری، ردیابی و شناسایی افراد در تلگرام

در حالت هایی مشخص این امکان وجود دارد که پلیس فتا بهتر می تواند در این زمینه شما را راهنمایی نماید. اما نکته قابل ذکر این است که افراد شرور و افرادی که قصد آزار و اذیت و مزاحمت دارند اغلب نه تنها موارد ساده امنیتی تلگرام را به کار می گیرند، بلکه بسیاری از تکنیک ها و ترفندهای مخفی شدن را نیز به کار خواهند گرفت. متاسفانه پس از فیلتر تلگرام در کشورمان دو مشکل جدی ایجاد شده است:

مشکل اول: فیلترشکن هایی رواج پیدا کرده اند که خود شامل بدافزار هستند و محیط سیستم و تلفن همراهتان را به سادگی آلوده خواهند کرد و اطلاعاتتان را به سرقت خواهند برد.

مشکل دوم: به دلیل استفاده از فیلترشکن یا پروکسی ها، ردیابی و ردگیری افراد مشکل تر شده است. چرا که یک واسط بین سرورهای تلگرام و کاربر ایجاد می گردد. گرچه به دلیل عدم قرارگیری سرورهای تلگرام در داخل کشور، در هر صورت امکان شناسایی افراد سوءاستفاده گر به سادگی وجود نخواهد داشت.

چگونه در تلگرام هک نشویم؟

طبق توضیحاتی که داده شد، امکان ردیابی افراد در تلگرام به سادگی مهیا نیست و لازم است خودتان اقدام به افزایش امنیت اکانت خود نمائید. چنانچه کاربر تلگرام هستید علاوه بر موارد گفته شده در این صفحه و تنظیم آنها به بهترین نحو، بهتر است به هیچ عنوان از فیلترشکنهای ناشناخته استفاده نکنید و صرفا از پروکسی ها استفاده کنید. زیرا پروکسی ها هیچ گونه دسترسی به سیستم شما ندارند و اطلاعات شما را به صورت کد شده ارسال و دریافت می کنند و لذا دیگر نگران سرقت اطلاعات خود نخواهید بود. 

امیدواریم مطالب این مقاله از سایت آی آر سوشیال به شما در افزایش امنیت اکانتتان کمک کرده باشد. در صورتیکه هرگونه مشکلی در زمینه امنیت برایتان رخ داد، در اسرع وقت با اداره پلیس فتای شهر یا استان خود در میان بگذارید تا در صورت امکان، هرچه سریع تر بتوانید افراد مزاحم را شناسایی و ردگیری نمائید.

مطالب با موضوع مشابه

این صفحه دارای یک دیدگاه است. شما نیز دیدگاهتان را منتشر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + سه =