عکاسی و گرافیک

موشن گرافیک و سیستم نقطه ای

در مقالات قبلی آی آر سوشیال" href="/" target="_blank" rel="noopener noreferrer">آی آر سوشیال که مرتبط با هنر موشن گرافیک بودند، در رابطه با تاریخچه موشن گرافیک توضیحاتی ارائه شد که در این مقاله مبحث مورد نظر را بسط خواهیم داد.

قبل از ظهور رایانه ها به طور گسترده ، ساخت موشن گرافیک ها پرهزینه و وقت گیر بود و استفاده از آنها را به فیلم سازی با بودجه بالا و تولید تلویزیون محدود می کردند. رایانه ها از اواخر دهه 1960 میلادی پا به میدان گذاشتند زیرا کامپیوترها فوق العاده قادر به ارائه گرافیک های خام بودند. جان ویتنی و چارلز سسوری را می توان پیشگام اولیه انیمیشن با کمک رایانه دانست.

در اواخر دهه 1980 تا اواسط دهه 1990 ، استفاده از سیستم های گرافیکی اختصاصی گران قیمت مانند آنهایی که در کوانتل بریتانیا مستقر بودند در بسیاری از ایستگاه های تلویزیونی رایج بودند. ایستگاه های کاری کوانتلی مانند هال ، هنری ، هری ، میراژ و Paintbox استاندارد گرافیکی پخش ویدئویی در زمان خود بودند. بسیاری دیگر از سیستم های گرافیکی در آن زمان مانند Ampex ADO ، Abekas و K-Scope برای جلوه های ویدیویی زنده دیجیتال استفاده شده اند. سیستم های رایانه ای اختصاصی سه بعدی اولیه نیز به طور خاص برای طراحی پخش مانند Bosch FGS-4000 که در موسیقی استفاده می شد توسعه داده شد. ظهور رایانه های رومیزی قدرتمندتری که فتوشاپ را در اواسط دهه 90 میلادی اجرا کردند، هزینه های تولید گرافیک دیجیتال را به شدت کاهش داد. با کاهش هزینه ساخت موشن گرافیک در رایانه ، این رشته کاربردهای گسترده تری دیده است. با در دسترس بودن برنامه های دسکتاپ مانند Adobe After Effects ، Apple Motion ، موشن گرافیک ها به طور فزاینده ای در دسترس قرار گرفته اند و طراحان و هنرمندان در این زمینه پا به این میدان گذاشته اند و اقدام به ساخت موشن گرافیک کرده اند.

اصطلاح “موشن گرافیک” توسط کتاب تریش و کریس مایر در مورد استفاده از Adobe After Effects با عنوان Creating Motion Graphics معروف شد. این شروع برنامه های دسکتاپ بود که در زمینه تولید فیلم تخصص داشتند اما در حال ویرایش یا برنامه های سه بعدی نبودند. این برنامه های جدید ابزارهای جلوه های ویژه ، آهنگسازی و تصحیح رنگ را جمع آوری کرده و در مرحله اول جهت ویرایش سه بعدی در فرآیند تولید قرار گرفتند. به همین دلیل است که گاهی اوقات به عنوان 2.5D نیز نامیده می شود.

موشن گرافیک ها با ترکیب مسیرهای دوربین در حال حرکت و عناصر سه بعدی همچنان به عنوان یک فرم هنری در حال تکامل هستند. مانند CINEMA 4D Maxon ، افزونه هایی مانند MoGraph و Adobe After Effects. علی رغم پیچیدگی نسبی ، مایا و 3D استودیوی مکس Autodesk به طور گسترده ای برای انیمیشن و طراحی موشن گرافیک ها مورد استفاده قرار می گیرند ، همانطور که مایا و 3D استودیو که از یک ژنراتور سیستم ذرات مبتنی بر گره مانند برنامه پلاگین ذهنی Cinema 4D استفاده می کند. همچنین در پانورامای منبع باز تعدادی بسته دیگر نیز وجود دارد که به منظور استفاده در یک گردش کاری موشن گرافیک ، ویژگی ها و آداپت های بیشتری را به دست می آورند.

بسیاری از انیماتورهای موشن گرافیک چندین بسته گرافیکی سه بعدی را برای استفاده با توجه به نقاط قوت هر برنامه می آموزند. اگرچه بسیاری از گرایش ها در موشن گرافیک های مبتنی بر قابلیت های یک نرم افزار خاص است ، اما این نرم افزار تنها ابزاری است که طراح پخش در هنگام تحقق چشم انداز از آن استفاده می کند.

با تکیه به مفاهیم جدید در علم موشن گرافی، به شدت از تکنیک هایی مانند کولاژ یا گذرگاه ، موشن گرافیست ها شروع به ادغام بسیاری از تکنیک های سنتی انیمیشن نیز کرده اند ، از جمله انیمیشن توقف حرکت ، انیمیشن cel یا ترکیبی از هر دو.

یکی از محبوب ترین ابزارهای موشن گرافیک ، سیستم ذرات است. سیستم ذرات یک فناوری موشن گرافیک است که برای تولید چندین عنصر متحرک استفاده می شود. این نوع انیمیشن معمولاً به عنوان انیمیشن رویه ای شناخته می شوند. یک سیستم ذره به عنوان یک افزونه ، یا به عنوان یک برنامه مستقل در دسترس است ، یا حتی به عنوان بخشی یکپارچه از یک بسته موشن گرافیک گنجانده شده است. ذرات نقاط در فضای سه بعدی یا دو بعدی هستند که می توانند با طیف گسترده ای از ایستگاه ها و اشیاء متحرک مانند یک توپ از نور ، یک کلیپ ویدیویی یا یک متن انتخاب شوند تا چند مورد از آنها ذکر شود. این ذرات توسط یک ذرات پخش کننده ذرات تولید می شوند و بسته به پروژه ، به تعداد کم یا در هزاران بار نیز می توانند منتشر شوند. در این میان ، پخش کننده ذرات می تواند به صورت یک نقطه واحد ، یک خط ، یک شبکه ، هواپیما یا یک شی مانند جعبه یا کره باشد ، اگرچه می تواند از یک شی سفارشی برای خدمت به یک امیتر نیز استفاده کند. به عنوان یک آرم ، که به عنوان مثال ، می تواند منفجر شود ، ذوب شود یا به ماسه های دمیده تبدیل شود. سبک سیستم ذره ای در موشن گرافیک بسیار محبوب است.

نمونه های دیگر ذرات جداگانه شامل یک کره تاری است که می تواند در تعداد زیادی مورد استفاده قرار گیرد تا دود یا مه ایجاد شود و یک کلیپ ویدیویی از شخصی که می تواند برای ایجاد یک صحنه ازدحام کپی شده باشد. ذرات می توانند به عنوان یک مورد واحد منتشر شوند ، اگرچه معمولاً در تعداد زیادی از آن استفاده می شود ، مانند هنگام ایجاد دود یا باران. آنها توسط نیروهای جهت دار ، باد شبیه سازی شده و گرانش کنترل می شوند. سایر ویژگی های قابل کنترل می توانند مواردی از جمله تغییر رنگ ، اندازه و شفافیت را شامل شوند. بسته به سیستم ، می توان چندین فرستنده همزمان را نیز ترکیب کرد ، مانند هنگام شبیه سازی یک انفجار که ترکیبی از آتش ، دود و آوارهای پرواز است. در یک سیستم پیشرفته 3 بعدی ، از این ذره می توان برای کنترل یک شخصیت متحرک بیان شده استفاده کرد ، یک نمونه قابل تشخیص، همان رزمندگان در سکانسهای نبرد فیلم Lord of the Rings هستند.

بسته به قابلیت های نرم افزار ، عناصر یک پروژه موشن گرافیک را می توان با ابزارهای مختلف متحرک کرد. این عناصر ممکن است به شکل هنری ، متن ، عکس و کلیپ های ویدیویی باشند ، چند مورد از آنها را ذکر خواهیم کرد. محبوب ترین شکل انیمیشن keyframing است که در آن می توان با تنظیم یک سری کلیدهای keyframes ، ویژگیهای یک شی را در نقاط معینی مشخص کرد تا ویژگیهای جسم به طور خودکار در قابهای بین keyframes تغییر یابد (یا به هم پیوسته شود). روش دیگر شامل یک سیستم رفتاری است مانند آنچه در Apple Motion یافت می شود و با شبیه سازی نیروهای طبیعی بدون نیاز به روش دقیق تر، این تغییرات را کنترل می کند. روش دیگر شامل استفاده از فرمول ها یا اسکریپت ها ، مانند عملکرد عبارات در Adobe After Effects یا ایجاد ActionScriptts در Adobe Flash است. کامپیوترها قادر به محاسبه و تصادفی کردن تغییرات در تصاویر هستند تا توهم حرکت و تحول ایجاد شود. انیمیشن های رایانه ای می توانند با استفاده از خودکار کردن اطلاعات ، از فضای کمتر داده ها (حافظه رایانه) استفاده کنند ، فرایندی که تغییرات کلیدی یک تصویر را در زمان مشخص یا محاسبه شده ارائه می دهد. این پوزها یا فریم های کلیدی معمولاً keyframes نامیده می شوند. Adobe Flash از انیمیشن رایانه ای و همچنین انیمیشن های فریم و فیلم استفاده می کند.

مطلب پیشنهادی:  تاریخچه موشن گرافیک

گرافیک توقف حرکت قدیمی ترین نوع موشن گرافیک است که سینماها را به وجود آورده است که جلوه ای بی نظیر به فیلم ها می بخشد.

از آنجا که طراحی موشن گرافیک با استفاده از تصاویر و دنباله های ویدئویی ایجاد می شود ، یک ابزار مکمل می تواند یک بسته نرم افزاری سه بعدی مناسب باشد. مایا ماژول جدید MASH مخصوص طراحی موشن گرافیک با گره های زیادی را برای انیمیشن های پیچیده اما تعاملی طراحی کرده است که به صورت یکپارچه اشیاء دوربین را به Adobe After Effects صادر می کند. Cinema 4D به طور گسترده ای برای رابط بصری خود ، صادرات لایه ای به Adobe After Effects و ماژول MoGraph اضافی مورد استفاده قرار می گیرد ، اما بسته های نرم افزاری دیگری نیز وجود دارد. چنین بسته هایی می توانند تصاویر یا توالی های ویدیویی را با کانال آلفا تولید کنند ، که تمام اطلاعات شفافیت را ذخیره می کند. برنامه های دیگری نیز وجود دارند که سعی می شود در یک مقاله جداگانه به آن بپردازیم.

مطالب با موضوع مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =