تلگرام

آموزش بازاریابی و جذب مشتری از طریق تلگرام

در مقاله قبل، درباره بازاریابی شبکه های اجتماعی (یا همان SMM) و اهمیت بکارگیری آن در توسعه کسب و کار صحبت کردیم. به منظور اجرای SMM، ابتدا باید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • پلتفرم را باید باتوجه به هدف ها و نوع کسب و کارتان انتخاب کنید.
  • اهداف شما از انجام بازاریابی رسانه های اجتماعی باید بطور دقیق مشخص گردد.
  • میزان پول و هزینه ای که قصد دارید برای آن سرمایه گذاری کنید باید قبل از شروع کار تعیین شود.
  • باید بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند.

بنابراین، پیش از اجرای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی نیاز به انجام بررسی و تحقیقات خواهید داشت. برای مثال در یکی از بررسی ها شما باید به این نتیجه برسید که فعالیت مشتریان و مخاطبان شما در کدام شبکه های اجتماعی بیش از سایرین است. در ادامه رسانه هایی که توسط کسب و کارهای ایرانی استفاده می گردد و چگونگی انجام تبلیغات توسط این پلتفرم ها را بررسی می کنیم:

  • تلگرام

تلگرام، رسانه ای پرطرفدار و محبوب در بین کاربران ایرانی می باشد که از آن به منظور چت و اشتراک گذاری متن، عکس، فیلم، گیف، موشن گرافیک و ویدئو مارکتینگ و … استفاده می شود. در کنار کاربرد عمومی از این رسانه اجتماعی، برخی از آن با هدف درآمدزایی، تبلیغات و بازاریابی و معرفی و فروش محصول استفاده می کنند. در یکی از بروزترین گزارشات منتشر شده، میزان درآمد کسب شده از طریق انجام تبلیغات در کانال های تلگرامی پرمخاطب، 30 میلیون تومان تخمین زده شده است. این رقم می تواند هر فردی را که صاحب کسب و کار است به فکر وادارد که از این شبکه اجتماعی به طور بهینه و موثر استفاده کند. طبق آمار ارائه شده روزانه بیشتر از 10 میلیارد پیام در تلگرام بین کاربران تبادل می شود. تلگرام امکانات متنوعی را در برای کاربران فراهم می کند و این یکی از دلایل محبوبیت آن و استفاده روزافزون ایرانیان از این برنامه می باشد.

این آمار اهمیت بسیار بالای تلگرام را در بازاریابی نشان می دهد. در این برنامه اجتماعی، کاربرانی از قشرهای مختلف جامعه و در سنین گوناگون حضور دارند که باعث شده است استفاده از آن برای تبلیغات و بازاریابی بسیار سودآور باشد. یکی از عوامل موفقیت در بازاریابی از طریق تلگرام، نوع محتوا برای مارکتینگ بسیار حائز اهمیت می باشد. برای انجام بازاریابی در تلگرام روش های متعددی وجود دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • یک کانال تلگرامی ایجاد کنید.

یکی از بهترین مکان ها برای تبلیغ و معرفی خدمات و محصولات، کانال های تلگرامی هستند. از مزایای ایجاد کانال تلگرامی این است که در هیچ محدودیتی در تعداد اعضای آن وجود ندارد. یکی دیگر از امکانات دیگری که تلگرام در اختیار کاربران قرار داده است، استخدام چند ادمین برای یک کانال تلگرامی است که سرعت محتواگذاری و تبلیغات در کانال را افزایش می دهد. همچنین امکان مشاهده تعداد بازدیدهای هر پست در تلگرام وجود دارد که به مدیریت و تحلیل هر چه بهتر کانال و مسیر فعالیت تبلیغاتی شما کمک زیادی می کند.

تبلیغ و بازاریابی و جذب مشتری در تلگرام

  • از کانال های پرمخاطب برای تبلیغات استفاده کنید.

انتشار یک بنر که از محتوای جذاب و مناسبی برخوردار باشد، در گروه ها و کانال هایی با اعضای بالا در جذب مخاطبان به کتنال شما کمک خواهد کرد. محتوای بنر تبلیغاتی شما باید کوتاه، جالب و معرف کسب و کار شما باشد. دقت داشته باشید که در بنر خود دکمه CTA وجود داشته باشد که به آسانی بتوانید لینک کانال تلگرامی، آدرس سایت، اینستاگرام و … در آن قرار دهید. تبلیغات در هر کانال تلگرامی نتیجه قابل توجهی برای شما دربرندارد؛ کانال هایی با اعضای بیشتر از 20 هزار می تواند در تبلیغات شما موثر باشد. نکته ظریفی که در این بین باید به آن دقت کنید این است که نوع مخاطبان یک کانال همواره از تعداد آن برای انجام تبلیغات مهم تر می باشد. برای مثال اگر قصد دارید لباس های مجلسی را به فروش برسانید، استفاده از یک کانال پرمخاطب اخبار علمی نتیجه خاصی را برای شما به همراه ندارد. اما اگر همین تبلیغ را کانالی با تعداد اعضای کمتر ولی مرتبط با پوشاک انجام دهید، مطمئن باشید که به پیشبرد اهداف شما در بازاریابی کمک خواهد کرد.

  • استفاده از کانال های معرفی در تلگرام

یکی از راه های موثر برای معرفی کانال خود و جذب مخاطبان استفاده از کانال های معرفی است. در تلگرام کانال هایی وجود دارند که فقط برای معرفی و قراردادن بنرهای کانال ها و گروه ها استفاده می شود. افراد برای یافتن کانال موردنظرشان در این کانال های معرفی عضو می شوند. چنانچه می خواهید برای مدت زمان طولانی تری بنر تبلیغاتی شما در این کانال ها قرار بگیرد، هزینه بیشتری باید پرداخت کنید.

  • تبادل لینک

با  ادمین های کانال های تلگرامی دیگر ارتباط برقرار کنید و برای جذب مخاطبان بیشتر، بنر تبلیغاتی یکدیگر را در کانال خود بگذارید. سعی کنید برای تبادل لینک از کانال های مرتبط با موضوع کسب و کارتان استفاده کنید.

  • از وب سایت خود برای تبلیغات کانال تلگرامی استفاده کنید.

اگر برای کسب و کارتان سایتی ایجاد کرده اید، با به اشتراک گذاری کانال تلگرامی خود راه ارتباطی خوبی را برای مشتریان خود در این اپلیکیشن پرکاربرد فراهم کنید. این کار در افزایش تعداد اعضای کانال شما تاثیر زیادی خواهد داشت.

  • آدرس کانال خود را در زیر تمام پست ها قرار دهید.

از آنجایی که این امکان وجود دارد که پست های کانال شما توسط مخاطبان به اشتراک گذاشته شود، قرار دادن آدرس تلگرام کانال تان در تمامی پست ها باعث جذب افراد بسیاری می شود.

این تنها یکی از راه های بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی است. در مقالات بعدی آی آر سوشیال" href="/" target="_blank" rel="noopener noreferrer">آی آر سوشیال به معرفی سایر پلتفرم های مورد استفاده در بازاریابی خواهیم پرداخت.

مطالب با موضوع مشابه

این صفحه دارای یک دیدگاه است. شما نیز دیدگاهتان را منتشر کنید.

  1. با سلام و احترام
    مطلب بسیار بسیار مفیدی تهیه کردید. خوبیش این بود که بقول معروف شسته و رفته ست.
    بسیار سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یک =