اجتماعیبیماری ها و راه های درمان آن ها

درمان افسردگی و استرس با روانپزشک

استرس و افسردگی دو وضعیت روانی مهم هستند که می‌توانند زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار داده و کیفیت زندگی را کاهش دهند. درمان این حالات بسیار اهمیت‌ دارد، چراکه با بهبود روحی و جسمی، افراد قابلیت عملکرد بهتری را پیدا کرده و قدرت مدیریت شرایط را به‌دست می‌آورند. مشاوره با روانپزشک، تغییرات در سبک زندگی و ورزش، راهکارهای مؤثری برای درمان این عارضه‌ها هستند. با ما همراه باشید تا دربارهٔ این بیماری‌های روحی و روش‌های درمان آن‌ها بیشتر بدانید:

علائم و نشانه‌های استرس و افسردگی

این دو بیماری دو حالت متفاوت اما مرتبط باهم در حوزهٔ سلامت روانی هستند. استرس Stress به‌عنوان یک واکنش ناشی از فشارها، مشکلات و ناراحتی‌های زندگی، شناخته می‌شود. این اختلال به‌عنوان یک واکنش فیزیولوژیک به تنش‌ها توصیف می‌شود که می‌تواند در موقعیت‌های مختلف به‌وجود بیاید. ازجمله این شرایط می‌توان به تغییرات زندگی، مسائل مالی، مشکلات روابط و سایر فاکتورهای اضطراب‌آور اشاره کرد.

در مقابل، افسرده‌حالی قرار دارد. این عارضه به‌عنوان یک بیماری مهم روحی و روانی شناخته می‌شود که به‌صورت مزمن و پایدار در افراد ایجاد علائم می‌کند. از سری علائم مهم افسرده‌دلی می‌توان به کاهش انرژی، عدم علاقه به فعالیت‌های روزمره، اضطراب، کاهش تمرکز، خواب نامنظم و تغییرات در سطح اشتها اشاره کرد. البته برخی از بیماران ممکن است که نشانه‌های دیگری را بروز دهند. این موضوع تا حد زیادی به‌شدت بیماری بستگی دارد.

اگرچه اضطراب و افسرده‌دلی دو حالت مختلف هستند؛ اما ممکن است در برخی موارد باهم ترکیب شوند و تأثیر متقابلی بر روی یکدیگر داشته باشند. اگر شما یا اطرافیانتان احساس دل‌مردگی و پریشانی بیش‌ازحد دارید، توصیه می‌شود که به روانپزشک مراجعه کنید. درصورتی‌که بیش از سه فاکتور از علائم زیر را به‌صورت مکرر تجربه می‌کنید، لازم است که تحت مشاورهٔ متخصص اعصاب و روان قرار بگیرید:

  • احساس خستگی همیشگی؛
  • اضطراب؛
  • اختلال در خواب؛
  • کاهش تمرکز؛
  • عصبانیت و تحریک‌پذیری بیش‌ازحد؛
  • تغییرات اشتها؛
  • درد عضلانی و سردرد؛
  • اختلالات گوارشی؛
  • ناامیدی؛
  • از دست دادن لذت و علاقه به فعالیت‌های روزمره؛
  • کاهش میل جنسی؛
  • افکار منفی و ناامیدکننده؛
  • افزایش یا کاهش وزن؛
  • احساس پوچی و بی‌ارزشی؛
  • خودکشی.

چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم؟

مراجعهٔ به‌موقع به روانپزشک، از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه در صورت عدم درمان به‌موقع، بیماری در مرحلهٔ پیشرفته‌تری قرار می‌گیرد و حتی ممکن است که جان فرد را به خطر بیندازد. بنابراین مهم است تا نشانه‌های بروز اضطراب و افسرده‌حالی را به‌خوبی بشناسید و در صورت بروز مداوم، به روانشناس مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که همهٔ افراد برای حداقل یک‌بار، دچار افسردگی و پریشانی می‌شوند و این اصلاً موضوع بدی نیست و نباید از عنوان آن خجالت بکشید. در ادامه به بررسی مواردی پرداخته شده‌است که در صورت مشاهدهٔ آن‌ها، باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید:

  • بروز علائم شدید بیماری

اگر علائم افسرده‌دلی یا اضطراب شما به‌گونه‌ای شدید است که توانایی عملکرد روزمره‌تان را تحت تأثیر قرار داده، باید به‌طور حتم به روانپزشک مراجعه کنید.

  • بروز علائم برای طولانی‌مدت

اگر نشانه‌های گفته‌شده در قسمت قبلی را برای مدت طولانی و بیش از چند هفته است که تجربه می‌کنید و بهبودی حاصل نشده است، بهتر است که از یک روانشناس کمک بگیرید.

  • اختلالات عملکردی

اگر بیماری روحی شما باعث کاهش شدید انرژی، مشکلات خواب، افزایش یا کاهش وزن ناخواسته، مشکلات تمرکز، کاهش علاقه به فعالیت‌های روزمره و اختلالات جنسی شده‌است، شما نیاز به درمان دارید.

  • خطر خودکشی

اگر به هر دلیلی احساس تمایل برای خودکشی یا خودآزاری دارید، باید بلافاصله به یک پزشک متخصص اعصاب مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که مراجعه سریع و به‌موقع به پزشک می‌تواند در بهبود حالی روحی شما تأثیر مثبتی داشته باشد و امید به زندگی را در شما بیشتر کند. به این منظور می‌توانید از خدمات آنلاین پزشکی نیز استفاده کنید.

روش‌های درمانی افسردگی و استرس

درمان اضطراب و افسرده حالی معمولاً به شیوه‌های متنوعی صورت می‌گیرد و بستگی به‌شدت و نوع علائم، نیازها و تجویز روانپزشک دارد. در ادامه چند روش درمانی رایج برای بهبود علائم بیماری و عملکردی شخص عنوان شده‌است:

  • مشاورهٔ روان‌شناختی

مشاورهٔ روان‌شناختی یا روان‌درمانی می‌تواند به شما کمک کند تا بررسی عوامل بروز اضطراب، راهکارهای مناسب برای حل مشکلات خود را یاد بگیرید و به‌نوعی بتوانید بحران‌ها را مدیریت کنید. این نوع درمان معمولاً شامل ملاقات منظم با روانشناس است و می‌تواند به بهبود تفکر، احساسات و رفتار شما کمک کند.

  • داروها

در برخی از موارد، ممکن است که پزشک داروهای ضداضطراب را تجویز کند. این داروها معمولاً در تنظیم میزان هورمون‌های مغز مانند سروتونین، نوراپینفرین و دوپامین مؤثر هستند. این هورمون‌ها درواقع همان هورمون‌های شادی و نشاط هستند.

  • ترکیب درمانی

ترکیب درمانی نوعی دیگر از فرایندهای درمان بیماری‌های روحی است که از طریق مشاوره و تجویز دارو، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این روش می‌تواند برای کسانی که به‌شدت افسرده هستند یا درمان‌های دیگر به‌خوبی به آن‌ها کمک نمی‌کند مؤثر باشد.

  • تغییرات در سبک زندگی

تغییر مثبت در سبک زندگی و ایجاد عادات سالم می‌تواند در بهبود اضطراب و پریشان‌حالی مؤثر باشد. منظور از ایجاد تغییرات در سبک زندگی، شامل مواردی مانند مراقبت از خواب و استراحت کافی، فعالیت بدنی منظم و ورزش، تغذیه سالم، تمرین روش‌های مدیریت استرس، مانند مدیتیشن و یوگا و ایجاد تعادل در کار و زندگی است.

  • حمایت درمانی

در کنار روش‌های گفته‌شده، حمایت اعضای خانواده، دوستان و همکاران از فرد بیمار، می‌تواند به مدیریت اضطراب کمک شایانی کند. پیشنهاد می‌شود که شرایط روحی فرد را در نظر گرفته و با احتیاط بیشتری با او رفتار کنید.

در نظر داشته باشید که انتخاب شیوهٔ درمانی دست شما نیست و باید به صلاح‌دید پزشک باشد، چراکه شرایط روحی، موقعیتی و حتی جسمانی هر فرد با دیگری متفاوت است. پس بهتر است که انتخاب نوع شیوهٔ درمان را به پزشک متخصص بسپارید.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شد، اضطراب و افسرده‌دلی دو بیماری روحی پیچیده هستند که بر تمام جوانب زندگی تأثیر می‌گذارند. درمان این وضعیت‌ها بسیار حائز اهمیت است، زیرا بهبود علائم، سبب افزایش امید به زندگی و توانایی‌های فردی می‌شود. به این منظور از درمان‌های مختلفی شامل مشاوره، دارودرمانی، ترکیب این دو و تغییر سبک زندگی استفاده می‌شود. این روش‌ها به فرد کمک می‌کنند تا اضطراب را مدیریت کرده، راهکارهای سازنده را یاد بگیرد و احساس آرامش و سلامت بیشتری را تجربه کند. درصورتی‌که علائم بیماری اضطراب و پریشانی را تجربه می‌کنید، حتماً از یک روانپزشک کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + نوزده =