آشپزی و تغذیه

بررسی مزایا و معایب انواع چایی ساز و قهوه ساز

با نوشیدن یک فنجان چای تازه یا یک لیوان قهوه داغ، روز خود را با انرژی و تمرکز کافی آغاز می‌کنیم. در گذشته برای تهیه یک نوشیدنی داغ و خوش‌عطر باید وقت و زمان زیادی صرف می‌کردیم؛ اما اکنون با خرید قهوه ساز یا چایی‌ساز در ساده‌ترین و سریع‌ترین حالت نوشیدنی داغ را تهیه کرده و از آن لذت می‌بریم. اگر شما هم عاشق چای و قهوه باشید، حتما به فکر تهیه چایی ساز یا خرید قهوه ساز افتاده‌اید. اما قبل از خرید برای اینکه انتخابی درست و مطمئن داشته باشید، باید به بررسی مزایا و معایب انواع چایی ساز و قهوه ساز بپردازید.

تفاوت چای ساز و قهوه ساز؛ کدام بهتر است؟

از ورود چای ساز برقی به بازار بیش از یک دهه می‌گذرد؛ در این مدت استقبال زیادی از این محصول شده و در اکثر خانه‌ها پیدا می‌شود. چایی ساز‌ها با توجه به مدل و ساختاری که دارند در کمتر از 15 دقیقه آب را جوش آورده و یک چای تازه دم آماده می‌کنند. انواع چای ساز از نظر نوع کاربرد به دو دسته، دم‌آور و دارای استند تقسیم می‌شوند.

اگر قصد خرید قهوه ساز را دارید، بهتر است با مدل‌های گوناگون آن آشنا شده و وسیله‌ای هماهنگ با نیاز خود انتخاب کنید. قهوه‌ساز فیلتر‌دار، قهوه‌ساز تک‌نفره، قهوه‌ ساز وکیوم و اسپرسوساز برخی از مدل‌های محبوب این وسیله هستند.

3 فایده و مزیت استفاده از چایی ساز برقی

امروزه چای‌ساز یکی از وسایل کلیدی آشپزخانه محسوب شده و فواید بسیاری برای خریدار دارد. اما قبل از بررسی مزایا و معایب انواع چایی ساز و قهوه ساز، نباید فراموش کنیم که قیمت دستگاه روی ویژگی و فواید آن تاثیر مستقیم دارد.

1.     استفاده آسان، سرعت بالا

مهم‌ترین مزیت چایی‌ساز‌ها در مقایسه با راه‌ها و روش‌های سنتی، سرعت عملکرد آن‌ها است. اغلب مدل‌های جدید دستگاه چای ساز، آب را در کمتر از 10 دقیقه به نقطه جوش می‌رسانند. برای استفاده از چای‌ساز، ابتدا باید به اندازه ظرفیت کتری، درون آن آب ریخته و دکمه جوش آمدن آب را فشار دهید. بعد از جوشیده شدن آب، کتری به صورت اتومات خاموش شده اما آب داغ باقی می‌ماند.

2.     کاربرد‌های گوناگون، مصرف انرژی کمتر

برای افرادی که تنها زندگی می‌کنند، چایی ساز یک دستگاه چند منظوره محسوب می‌شود. می‌توان از آن نه تنها برای درست کردن چای، بلکه برای گرم کردن غذای یخ‌زده یا حتی پخت تخم‌مرغ و تن ماهی هم استفاده کرد. کتری برقی به نسبت اجاق گاز در زمان بسیار کمتری، آب را به نقطه جوش رسانده و بعد به صورت اتومات خاموش می‌شود. با اینکار علاوه‌بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، نگرانی هم بابت روشن ماندن دستگاه وجود نخواهد داشت.

3.     قابلیت حمل، ظرفیت‌های گوناگون

چای‌ساز‌های مدرن، وزن کمی داشته و به نسبت کوچک هستند؛ به همین دلیل می‌توان آن‌ها را در هر گوشه‌ای از آشپزخانه قرار داد یا برای استفاده، بدون زحمت و سختی به مکانی دیگر برد. اکثر مدل‌های چایی ساز در ظرفیت‌‌‌های یک لیتری عرضه می‌شوند، اما با این حال برخی از برند‌ها، مدل‌های یک‌‌و‌نیم و دو لیتری هم تولید می‌کنند. پس اگر تنها زندگی می‌کنید، یک کتری کوچک برای شما مناسب خواهد بود. اما اگر خانواده‌ای پرجمعیت دارید به سراغ کتری‌های یک‌و‌نیم لیتری بروید.

بررسی مزایا و معایب انواع چایی ساز و قهوه ساز
بررسی مزایا و معایب انواع چایی ساز و قهوه ساز

آشنایی با مضرات و معایب استفاده از چایی ساز

اگر قصد خرید بهترین مارک چای ساز را دارید، باید علاوه‌بر مزایا درباره مضرات و معایب آن هم بدانید تا بهتر انتخاب کنید.

تاثیر جنس بدنه روی مزه نوشیدنی

اغلب افراد در هنگام خرید چایی‌ساز، تنها به جنبه زیبایی جنس کتری توجه می‌کنند؛ این در حالیست که جنس کتری چای‌ساز می‌تواند روی طعم و مزه نوشیدنی تاثیر بگذارد. آهک و مواد معدنی موجود در آب، جذب بدنه شیشه‌ای یا پلاستیکی چایی‌ساز نمی‌شود. به همین دلیل است که بعد از مدتی استفاده، می‌‌بینید که یک لایه چربی روی سطح چای نشسته است. برای حل این مشکل باید بعد از هر چندبار استفاده، کتری را شسته و دوباره از آن استفاده کنید.

گنجایش و ظرفیت کم

گنجایش و ظرفیت اغلب مدل‌های چایی‌ساز، برای 2 الی 3 نفر کافی است؛ پس اگر خانواده بزرگی دارید، باید چای‌ساز بزرگ‌تری هم انتخاب کرده و هزینه بیشتری بپردازید.

آشنایی با فواید و مزایای استفاده از قهوه‌ساز

با وجود انواع دستگاه قهوه‌ساز، رقابت برند‌ها برای بهترین بودن در این بازار به شدت بالاست. فراموش نشود که رقابت برند‌ها، اکثر اوقات برای مصرف‌کنندگان مفید است؛ چرا که ویژگی و قیمت قهوه‌ساز‌ها همیشه بروز و جدید می‌شود.

       I.          استفاده و کاربری ساده و راحت

امروزه دستگاه قهوه‌ساز بیشتر کاربرپسند شده چرا که برند‌ها، استفاده از آن را بسیار ساده کرده‌اند. در اکثر مدل‌های قهوه‌ساز، فقط باید آب را در مخزن ریخته، مقداری پودر قهوه به فیلتر اضافه کرده و بعد دکمه مخصوص را فشار دهید. همه کار‌ها به صورت خودکار انجام شده و قهوه شما بعد از 10 دقیقه آماده می‌شود.

     II.          دم کردن قهوه با مزه و طعم بهتر

با خرید قهوه ساز و استفاده از آن، آب به دمای کامل دم‌ کشیدن رسیده و میزان نفوذ آب به پودر قهوه کنترل می‌شود. دستگاه قهوه ساز با بخار شیر، میکروفوم تولید کرده و مزه و طعم قهوه را بهتر خواهد کرد.

   III.          تهیه انواع نوشیدنی‌های گرم

قهوه‌ساز محدود به تهیه یک مدل قهوه نیست؛ این دستگاه می‌تواند انواع مختلفی از نوشیدنی‌های قهوه مثل اسپرسو، کاپوچینو و ماکیاتو و…را تهیه کند.

بررسی مزایا و معایب انواع چایی ساز و قهوه ساز
بررسی مزایا و معایب انواع چایی ساز و قهوه ساز

مضرات و معایب قهوه ساز چیست؟

تا به اینجا با مزایای قهوه‌ساز آشنا شدیم در ادامه بهتر است به ایرادات و معایب این وسیله نیز بپردازیم:

قیمت بالا، گرفتن فضای زیاد

یکی از بزرگ‌ترین معایب قهوه‌ساز، گران بودن آن است و همین موضوع باعث می‌شود از لیست خرید افراد خط بخورد. اکثر مردم به دلیل قیمت بالای قهوه‌ساز به سراغ نمونه‌های مشابه و فیک با هزینه کمتر می‌روند. عموما دستگاه‌های قهوه‌ساز ارزان قیمت، کیفیت و عملکرد مناسبی نداشته و بودجه شما را هدر می‌دهند. اکثر قهوه ساز‌ها بسیار بزرگ و حجیم بوده و می‌توانند، فضای زیادی از اشپزخانه شما را بگیرند.

تعمیر و نگهداری سخت

مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری قهوه‌ساز، گاهی اوقات می‌تواند برای خریدار به مشکل تبدیل شود. برای پیشگیری از مشکلات مربوط به نگهداری، هر چند وقت یکبار قهوه‌ساز را تمیز کنید.

انتخاب جدید‌ترین قهوه‌ساز و چایی ساز ایرانی و خارجی

حالا که با مزایا و معایب انواع چایی ساز و قهوه ساز آشنا شدید، می‌توانید دقیق‌تر و بهتر محصول مورد نیاز خود را انتخاب کنید. البته در هنگام خرید کالای مناسب، علاوه‌بر دقت به مزیت‌ها باید به فروشگاه عرضه‌کننده محصول هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. یکی از بهترین فروشگاه‌ها برای خرید آنلاین لوازم خانگی، سایت تکنولایف است. شما می‌توانید انواع چای ساز و قهوه‌ساز ایرانی و خارجی مثل پارس‌خزر، ویداس، گوسونیک، هاردستون و تولیپس و…را با قیمت مناسب و گارانتی تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =