اجتماعیعمومی

بازار کار رشته حقوق در ایران چگونه است؟

رشته حقوق یکی از رشته‌های تحصیلی پرطرفدار در کشور است که معمولا نفرات برتر کنکور سراسری در گروه علوم انسانی، این رشته را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب می‌کنند. ازآنجایی‌که برقراری نظم در هر جامعه‌ای یکی از اولویت‌های اصلی موجود در آن جامعه است، می‌توان آگهی‌های شغلی مانند آگهی استخدام وکیل را جزء محبوب‌ترین آگهی‌های استخدامی در بازار کار مناطق مختلف دانست.

به شکلی که فارغ‌التحصیلان رشته حقوق، معمولا دارای جایگاه اجتماعی و درآمد بسیار خوبی هستند. به همین دلیل در این مقاله، به معرفی رشته حقوق می‌پردازیم. همچنین با بررسی آگهی‌های استخدام وکیل، برخی از مهم‌ترین شرایط استخدامی در این حرفه را معرفی خواهیم کرد. درنهایت به بازار کار رشته حقوق در ایران، نگاهی خواهیم انداخت.

معرفی رشته حقوق

بدون تردید یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی اجتماعی، وجود ارتباطات گسترده در بین اقشار مختلف جامعه است. این ارتباطات می‌تواند به شکل ارتباط بین فردی یا ارتباط فرد با نهادهای حکومتی باشد. همچنین نهادهای مختلف دولتی و خصوصی، دارای ارتباطات مشخصی با افراد، گروه‌ها، موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف هستند.

این روابط اجتماعی می‌تواند آثار و پیامدهای مختلفی را برای افراد و گروه‌ها به همراه داشته باشد. موضوع علم حقوق را می‌توان در رابطه با بررسی این روابط اجتماعی و پیامدهای ناشی از آن دانست. در تعریفی که از حقوق آورده شده است می‌توان حقوق را مجموعه قوانینی دانست که از طریق نهادهای دولتی، به‌منظور تنظیم رفتارهای صورت گرفته در جامعه ایجاد و اعمال می‌شود.

بر این اساس می‌توان دانش حقوق را علمی برای بررسی و تحلیل مجموعه قواعد و قوانین موجود در جامعه دانست. در حقیقت هدف اصلی از به‌کارگیری علم حقوق در یک جامعه، برقراری نظم و عدالت اجتماعی در سطوح مختلف جامعه است.

گرایش های رشته حقوق به دو گرایش کلی حقوق عمومی و حقوق خصوصی تقسیم می شود. در حقوق عمومی، روابط و مقررات بین دولت و مردم موردبررسی قرار می‌گیرد. این در حالی است که در حقوق خصوصی، به روابط و مقررات موجود بین افراد مختلف و شهروندان یک جامعه پرداخته می‌شود.

فارغ‌التحصیلان رشته حقوق و دارندگان مدرک کارشناسی رشته حقوق می‌توانند در مشاغلی مانند وکیل، مشاور حقوقی و سردفتر اسناد رسمی، مشغول به کار شوند. برای مشاهده جدیدترین فرصت‌های استخدام لیسانس حقوق در دادگستری، می‌توانید به لینک مورداشاره مراجعه کنید. در ادامه این مقاله با بررسی مزایا و معایب رشته حقوق، به بررسی درآمد رشته حقوق در ایران خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب رشته حقوق

معمولا با شنیدن نام رشته حقوق، اغلب افراد مواردی مانند فعالیت در شغل وکالت و فرصت‌های استخدام وکیل با حقوق بالا را در ذهن خود مجسم می‌کنند. اگرچه تحصیل در رشته حقوق می‌تواند به فعالیت در مشاغلی مانند وکیل و قاضی منجر شود، اما باید بدانید که تحصیل و فعالیت در این رشته دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است.

درحالی‌که کسب درآمد بالا و جایگاه اجتماعی مناسب از مزایای مورداشاره برای شغل‌هایی مانند وکیل و مشاور حقوقی هستند، وجود رقابت شدید برای تحصیل در رشته حقوق، دروس حفظی متعدد، حفظ امانت و پایبندی به عدالت در شرایط مختلف، جزء سختی‌های این حوزه کاری محسوب می‌شوند.

همچنین حضور در دادگاه و بررسی پرونده‌های مرتبط با جرم و جنایت، می‌توانند به‌عنوان جنبه‌های ناخوشایند رشته حقوق محسوب شوند. این در حالی است که کمک کردن به دیگران، می‌تواند احساس رضایت شغلی را در یک وکیل یا مشاور حقوقی تقویت نماید.

تحصیل در رشته حقوق

دانشگاه‌های مختلفی در ایران، امکان ادامه تحصیل در رشته حقوق در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را فراهم کرده‌اند. دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه فردوسی مشهد، برخی از این دانشگاه‌ها هستند.

به‌غیراز دانشگاه‌های دولتی، امکان تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه‌های آزاد، علمی کاربردی و پیام نور وجود خواهد داشت. برای تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حقوق، دانشجویان باید دروس تخصصی، دروس پایه، دروس عمومی و دروس اختیاری را پشت سر بگذارند. در ادامه،‌ عناوین برخی از این دروس آورده شده است:

  • حقوق جزای عمومی 1
  • حقوق جزای اختصاصی
  • مبانی جامعه شناسی
  • حقوق تجارت- اسناد تجاری
  • حقوق بین الملل خصوصی
  • حقوق بین الملل عمومی
  • جامعه شناسی حقوق
  • جرم شناسی
  • کیفرشناسی

از گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد حقوق، می‌توان به گرایش‌های حقوق اقتصادی، حقوق بین الملل، حقوق اسناد و قراردادهای تجاری، حقوق شرکت های تجاری و گرایش حقوق جزا و جرم شناسی اشاره کرد. همچنین از گرایش های رشته حقوق در مقطع دکتری، می‌توان گرایش حقوق جزا و جرم شناسی و گرایش فقه و حقوق جزا را نام برد.

ازآنجایی‌که رشته حقوق جزء محبوب‌ترین گرایش های رشته علوم انسانی است، معمولا بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری برای تحصیل در این رشته اقدام می‌کنند. از طرف دیگر می‌توان آگهی‌های استخدام وکیل را جزء مهم‌ترین آگهی‌های شغلی در کشور دانست.

این در حالی است که برای فعالیت و استخدام وکیل یا مشاور حقوقی، فرد باید دارای مهارت‌ها و توانایی‌ های لازم جهت انجام وظایف مرتبط با این گروه از مشاغل باشد. به همین دلیل پیش از تحصیل در رشته حقوق و اقدام برای اخذ پروانه وکالت، بهتر است با شرایط فعالیت در شغل وکالت آشنا باشید. در ادامه، به بررسی شرایط و مهارت‌های موردتوجه برای استخدام وکیل می‌پردازیم.

شرایط و توانایی های لازم برای استخدام وکیل

رشته حقوق ذاتا به دنبال ایجاد توازن و عدالت در روابط اجتماعی است. همین موضوع موجب می‌شود تا مهم‌ترین موضوع در رشته حقوق، روابط بین فردی باشد. درنتیجه نمی‌توان رشته حقوق را حوزه‌ای جدا از ارتباطات اجتماعی دانست. به همین دلیل مهم‌ترین شرط موردتوجه برای استخدام وکیل و مشاور حقوقی، داشتن روابط عمومی بسیار قوی است.

به شکلی که فرد شاغل در حوزه مشاوره حقوقی و وکالت، باید دارای مهارت‌های ارتباطی بسیار خوبی باشد. در حقیقت یک وکیل یا مشاور حقوقی باید بتواند با مراجعه‌کنندگان، همکاران، نمایندگان شرکت‌ها و مسئولان در نهادهای حکومتی، تعامل سازنده و بسیار خوبی داشته باشد.

از طرف دیگر داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی، به معنای داشتن اعتمادبه‌نفس بیشتر است. یک وکیل یا مشاور حقوقی می‌تواند با داشتن اعتمادبه‌نفس بالا، اطلاعات موردنیاز خود را جمع‌آوری کرده و تصمیمات بهتر و عادلانه‌ای را اتخاذ نماید. این در حالی است که داشتن اعتمادبه‌نفس بالا برای یک وکیل، به معنای جذب مشتریان بیشتر و کسب موفقیت شغلی است. در ادامه، برخی از مهم‌ترین مهارت‌ها و توانایی های لازم جهت ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام وکیل و مشاور حقوقی آورده شده است:

  • مهارت‌های ارتباط شفاهی
  • گوش دادن فعالانه
  • صداقت و امانت‌داری
  • نوع‌دوستی و همدلی
  • کنجکاوی
  • توانایی متقاعد کردن دیگران
  • آشنایی یا تسلط به زبان عربی
  • شجاعت و جسارت لازم برای بیان موضوع موردنظر
  • قدرت حل مسئله
  • حافظه قوی
  • جزئی‌نگری
  • آشنایی به قوانین فقه و حقوق

در حقیقت یک فارغ‌التحصیل رشته حقوق باید بتواند به موارد مطرح‌شده از طرف افراد مختلف به‌خوبی گوش‌داده و با طرح سوالات مناسب، اطلاعات لازم را جمع‌آوری نماید. سپس یک وکیل با تجزیه‌وتحلیل تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده، باید بتواند به نتایجی منطقی بر مبنای واقعیت‌های موجود دست یابد.

به شکلی که بر اساس این نتایج و قوانین فقه و حقوق در ایران، بهترین تصمیم‌گیری و مشاوره ارائه شود. از دیگر توانایی های لازم برای استخدام وکیل و فعالیت در رشته حقوق بین الملل، می‌توان به آشنایی با زبان‌های انگلیسی و فرانسوی اشاره کرد. همچنین یک وکیل یا حقوقدان، باید با علوم دیگری مانند روانشناسی و جامعه شناسی، آشنایی لازم را داشته باشد.

بازار کار رشته حقوق در ایران

بروز اختلاف و مشکل در روابط بین فردی و اجتماعی، موضوعی اجتناب‌ناپذیر است. به همین دلیل می‌توان گفت همواره به استخدام وکیل و فارغ‌التحصیلان رشته حقوق در ایران و خارج از کشور نیاز خواهد بود. فارغ‌التحصیلان رشته حقوق می‌توانند بعد از اخذ مدرک کارشناسی خود در رشته حقوق، برای شرکت در آزمون وکالت اقدام کنند.

در صورت قبولی در این آزمون، امکان اخذ پروانه وکالت و فعالیت در شغل وکیل وجود خواهد داشت. بااین‌حال فارغ‌التحصیلان رشته حقوق می‌توانند به‌عنوان مشاور حقوقی نهادهای دولتی یا خصوصی، مشغول به کار شوند. مشاور حقوقی بانک، مشاور حقوقی شرکت و مشاور حقوقی شهرداری، ازجمله عناوین شغلی موردتوجه در این حوزه هستند.

موضوع دیگری که در رابطه با رشته حقوق مطرح می‌شود، درآمد رشته حقوق است. درآمد رشته حقوق با توجه به مواردی مانند شهر محل فعالیت، مهارت‌ها و دانش نیروهای کاری در این حوزه، می‌تواند مبلغی متفاوت باشد. بر اساس یک نظرسنجی که از بین 381 نفر از فعالان رشته حقوق در ایران انجام گردیده است، متوسط درآمد رشته حقوق در سال 1401 مشخص شده است.

خوب است بدانید که یک کارشناس حقوقی در شهر تهران در سال 1401، به‌طور متوسط درآمدی در حدود 6.9 میلیون تومان در ماه داشته است. این در حالی است که درآمد رشته حقوق برای جایگاه مدیریتی در تهران در سال 1401، به‌طور متوسط مبلغی به‌اندازه 17.9 میلیون تومان در ماه بوده است.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی رشته حقوق پرداختیم. همچنین با بررسی مزایا و معایب رشته حقوق، به برخی از جنبه‌های تحصیلی و شغلی مرتبط با رشته حقوق در ایران نگاهی انداختیم. درنهایت با بررسی بازار کار رشته حقوق در ایران، به میانگین درآمد رشته حقوق در شهر تهران اشاره نمودیم.

امیدواریم با بررسی مواردی مانند شرایط تحصیل در رشته حقوق و توانایی های لازم برای استخدام وکیل که در این مطلب مورداشاره قرار گفته‌اند، بتوانید مناسب‌ترین مسیر تحصیلی و شغلی را برای خود انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =