سلامت پوست

افراد با پوست‌های آکنه‌دار، از کدام ژل شست‌وشو استفاده می‌کنند؟

برای پاسخ به این پرسش، بهتر آن است که ابتدا اطلاعات خود را درمورد جوش و آکنه و علت‌های بروز آن بالا ببریم.

پوست مستعد جوش و آکنه چیست؟

ساده‌ترین راه برای شناخت آکنه، تقسیم آن به دو دسته است: غیرالتهابی و التهابی.

آکنه‌های غیرالتهابی

آکنه‌ها‌ی غیرالتهابی، منافذ مسدودشده‌ای هستند که خود را به‌صورت جوش‌های سرسیاه یا سرسفید نشان می‌دهند.

این نوع، از خفیف‌ترین انواع آکنه است و به راحتی تشخیص داده می‌شود. جوش‌های سرسیاه ظاهری تیره دارند و جوش‌های سرسفید برجستگی‌های کوچکی به رنگ پوست هستند.

آکنه‌های التهابی

التهاباتی که به‌صورت ظاهر قرمز یا برآمدگی بزرگ بروز پیدا می‌کنند، اساساً در دسته‌ی آکنه‌ی التهابی طبقه‌بندی می‌شوند. پاپول‌ها (Papules) برآمدگی‌های کوچک قرمز رنگ هستند، در حالی که پوسچول‌ها (Pustules) برآمدگی‌های کوچکی هستند که حاوی چرکند. پاپول‌ها اغلب به پوسچول تبدیل می‌شوند.

علل ایجاد آکنه

آکنه اثری ترکیبی از هورمون‌ها، روغن و باکتری‌هاست. وقتی چربی، سلول‌های مرده‌ی پوست و باکتری‌ها، فولیکول‌ها را مسدود می‌کنند، سبوم نمی‌تواند از منافذ خارج شود و آکنه ایجاد می‌شود.

هریک از منافذ پوست شما، یک فولیکول مو است که از یک تار مو و غده‌ی چربی تشکیل شده است. غده‌ی چربی سبوم ترشح می‌کند تا پوست شما را روان و نرم نگه دارد، همان ماده‌ای که ترشح بیش از حد آن، زیبایی پوست‌ را از بین می‌برد.

علل آکنه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تولید بیش از حد روغن در فولیکول‌ها
  • تجمع سلول‌های مرده‌ی پوست در منافذ
  • تجمع باکتری در منافذ
  • تغییرات هورمونی مانند: بلوغ، چرخه‌ی قاعدگی، بارداری و یائسگی

آکنه و نوع پوست

اکثر افراد، آکنه را  یکی از عوامل داشتن پوست چرب می‌دانند اما این نادرست است. در واقع، ترشح روغن اضافی توسط سلول‌های پوست، یکی از عوامل شناخته‌شده‌ی بروز جوش و آکنه است. اما پوست‌های خشک نیز ممکن است به دلایل مختلف محیطی یا داشتن یک روتین نامناسب، آکنه را تجربه کنند.

شما با آگاهی از نوع پوستتان می‌توانید در مراقبت از آکنه به بهترین شکل ممکن عمل کنید. متخصصان پوست، یک راه آسان برای تعیین نوع پوست معرفی کرده‌اند: ابتدا صورت خود را با یک ژل شست‌وشوی ملایم بشویید، سپس آن را به آرامی خشک کنید و از هیچ‌یک از محصولات مراقبتی استفاده نکنید. چند ساعت بعد پوست خود را معاینه کنید.

  • اگر پوست شما براق بود به این معنی است که پوست چربی دارید.
  • اگر پوسته‌پوسته، زبر یا قرمز به نظر می‌رسید یعنی پوست خشکی دارید.
  • اگر پوستتان روی گونه‌ها خشک و در پیشانی، بینی و چانه (منطقه T) براق به نظر می‌رسید، یعنی پوست شما مختلط است.
  • اگر دیدید که پوستتان درخششی سالم دارد و بدون هیچ مشکل خاصی به نظر می‌‎رسد یعنی پوستی معمولی دارید.

به خاطر داشته باشید که بدون داشتن پوست خشک یا چرب نیز ممکن است مستعد آکنه باشید. طبق نظر متخصصان پوست، اکثریت قریب به اتفاق مردم حداقل یک بار در طول زندگی خود دچار آکنه شده‌اند.

روتین مراقبت از پوست ضدآکنه چگونه است؟

یک روتین پوستی که برای نوع پوست شما مناسب نباشد، می‌تواند منجر به مشکلات بیشتری شود.

در ادامه به مراحلی که باید در هنگام مواجهه با پوست مستعد آکنه انجام دهید، می‌پردازیم:

شما می‌توانید بسیاری از این محصولات را در داروخانه‌ها پیدا کنید. به یاد داشته باشید، هرچه محصول سبک‌تر باشد، برای منافذ شما بهتر است.

موارد لازم برای تهیه‌ی یک روتین پوستی مناسب

  • اسید سالیسیلیک در باز کردن منافذ و کاهش التهابات، مؤثر عمل می‌کند. برای جوش‌های سرسیاه و سرسفید مناسب است و می‌تواند به ناپدید شدن سریع جوش‌ها نیز کمک کند.
  • بنزوئیل پراکسید باکتری‌های مولد آکنه را از بین می‌برد و بنابراین روی آکنه‌های التهابی بهترین اثر را دارد.
  • رتینوئیدها سطح پوست را لایه‌برداری می‌کنند و سلول‌های مرده‌ی پوست را که منافذ پوست را مسدود می‌کنند از بین می‌برند. آن‌ها همچنین به کاهش التهاب کمک می‌کنند و معمولاً در بسیاری از درمان‌های آکنه استفاده می‌شوند.
  • ژل‌های مناسب شستشوی صورت که در وب سایت آمبرلا موجود هستند، زیر نظر متخصصان پوست و با فرمولاسیون جهانی تولید شده‌اند. این ژل ها برای برطرف‌‌کردن انواع آلودگی‌های سطح پوست مناسب هستند. محصولات این برند زیر نظر متخصصان پوست تهیه شده‌اند و با داشتن بهترین فرمول‌ها و مواد اولیه، علاوه بر جلوگیری از بروز هر نوع حساسیت و یا تشدید مشکلات پوستی، به ترمیم و هیدراته شدن آن کمک می‌کنند.
  • مرطوب‌کننده‌های صورت که برای انواع پوست تولید شده‌اند، با آبرسانی به آن، پوست را از ایجاد هر گونه التهاب مصون نگه می‌دارند.

روتین پوست مستعد آکنه در صبح

  • ژل برای شستشوی روزانه صورت: این ژل ها برای انواع پوست تولید می شوند و با حفظ چربی موردنیاز پوست صورت، از تشدید مشکلات پوستی از جمله آکنه و التهابات آن جلوگیری می‌کنند.

شستن صورت به شادابی و سالم ماندن پوست کمک شایانی می‌کند اما استفاده از شوینده‌ی نامناسب می‌تواند به همان اندازه مضر باشد. اکثر افراد مسن، بنا بر عادت هنوز شست‌وشو با صابون را ترجیح می‌دهند؛ درصورتی‌که شستن صورت با صابون می‌تواند توازن PH  پوست را تغییر دهد و با گرفتن تمامی چربی سطح پوست، باعث خشک شدن آن شود.

  • تونر صورت: از یک تونر برای خلاص شدن از شر چربی اضافی که ممکن است در ایجاد جوش مؤثر باشد، استفاده کنید.
  • مرطوب‌کننده‌ی صورت: چه پوست شما خشک باشد چه چرب، مرطوب‌کننده پوست را هیدراته نگه می‌دارد و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. مرطوب‌کننده‌ی صورت با جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست شما، در درمان جوش و آکنه مؤثر واقع می‌شود.
  • ضد‌آفتاب: استفاده از ضدآفتاب از تبخیر آب صورت شما و دهیدراته شدن آن جلوگیری کرده و از التهابات و مشکلاتی که مسبب آن، نور خورشید است، محافظت می‌کند.

روتین پوست مستعد آکنه در شب

  • آرایش پاک‌کن: اگر در طول روز آرایش داشته‌اید، پاک کردن صحیح آن به باز کردن منافذ پوست کمک می‌کند.
  • ژل‌ شست‌وشوی صورت شبانه‌: فعالیت‌های روزانه و به‌خصوص تردد در سطح شهر می‌توانند مقدار زیادی آلودگی روی سطح پوست ایجاد کنند. قبل از خواب با استفاده از ژل‌ شست‌وشوی صورت مخصوص شب، آن‌ها را از صورات بزدایید و امکان تنفس را برای سلول‌های پوست خود ایجاد کنید. این شوینده برای انواع پوست تولید شده و صورت را از هرگونه آلودگی پاک می‌کند.

موارد ترجیحی در روتین پوست مستعد آکنه

  • لایه‌بردار: در حالی که لایه‌برداری برای همه‌ی انواع پوست مناسب نیست، استفاده از آن یک یا دو بار در هفته می‌تواند به حذف سلول‌های مرده‌ی پوست که منافذ پوست را مسدود می‌کنند و منجر به ایجاد جوش می‌شوند، کمک کند.
  • ماسک صورت: یک ماسک صورت با فرمول مناسب، می‌تواند به مبارزه با چربی و ناخالصی‌ها، آبرسانی به پوست خشک و کاهش قرمزی کمک کند.

سخن آخر

داشتن صبر در درمان مشکلات پوستی، نکته‌ی کلیدی محسوب می‌شود. قبل از جایگزین کردن یک روش جدید، حداقل یک ماه از یک روش درمان آکنه استفاده کنید. اگر هیچ پیشرفتی ندیدید، یک محصول جدید یا یک روش دیگر و مراجعه به متخصص پوست برای مشاوره‌ی شخصی را در نظر بگیرید. توجه کنید، در هر مسیر درمانی، دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید تا به بهترین نتیجه‌ی ممکن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =